torsdag 5 april 2012

Färga ägg till påsk



Det ska vara ägg till påsk. Vi har alltid målat ägg i vår familj. Samlats runt
 köksbordet och målat ägg med vattenfärg på påskaftons förmiddag. Nu när vi är vuxna har dock den  traditionen tyvärr sinat bort..
I år bestämde vi oss därför för att färga ägg. Det är mindre pilligt och resultatet blir riktigt fint.


 Vi valde att färga våra ägg i rosa, blått och grönt.



Det här behöver du:

Vita ägg
Karamellfärg i önskade färger
skålar
redskap (vi använde en pastaslev) att ta upp äggen med

Så här gjorde vi:

Koka  de vita äggen.
Häll av vattnet.
Fyll så många skålar som du har färger med kallt vatten.
Droppa i rätt så rikligt med karamellfärg.
Lägg i äggen.
Vill du ha pastelliga ägg behöver äggen inte ligga i så länge som om du vill ha knalliga ägg.
Ta upp äggen ur vattenbadet när de har den nyans du önskar och låt rinna av på tallrikar.
 Blanda inte äggen innan de torkat.

Klart!

Vill man ha ägg som man kan hänga i påskriset får man blåsa ur äggen och bara använda sig av skalet.


Vi upptäckte att den blå färgen ger snabbt resultat, den röda tar lite längre tid och den gröna karamellfärgen var en liten luring..
Vi fick ett ägg som blev blågrönt, lite mintigt så där. Riktigt fin färg. Men det andra ägget blev turkost och fick samma färg som de ägg som legat i det blåa badet.
Vi försökte på alla sätt att få det grönt men lyckades inte.
Vi tror att det kan ha att göra med äggets skal och färg.



Resultatet blev riktigt karamelligt härligt!



Dessa ägg ska få pryda påskbordet på påskafton. I morgon visar vi vår påskdukning och hur våra färgade ägg kom till användning. Missa inte det!

Brukar ni måla ägg? Hur brukar ni göra i så fall?

Vi önskar er en riktigt fin skärtorsdag!


Färgade ägg-kramar från oss idag! / Fiffiga Systrar

14 kommentarer:

MammaElva sa...

Åh, vad hörliga ägg! Verkligen karamelliga :)
Har sett någonannanstanns att man färgat med hjälp av lök, rödkål och kaffe och sånt. Blir fina ägg, men inte lika färgglada :)

Ha en jättefin Skärtorsdag!
Kram Elin

Marthina, Holmbytorp sa...

Jättefina! Glad påsk på er.

Helena, Craft and Creativity sa...

Vilka härliga färger!

Vi brukar färga ägg på påskafton hemma hos mamma och vi går tillväga på ungefär samma sätt som ni. Mysig tradition. :)

Glad påsk på er! Kram

Annika GW sa...

Vilka läckra ägg! Kanske ni blir överraskade när ni skalar äggen! Undrar om inte färgen har trängt igenom skalet till ägget? Spännade!
Glad Påsk! / Annika

VeroNot sa...

Kan man spise egget?? Blir det farge på egget inni?? Flotte farger!!
Denne ideen tar jeg gjerne med meg!

Anette Ryan sa...

Vilka läckra ägg ni gjort.Mina tjejer brukar måla ägg på långfredagen. Har några mallar till äggen och så fanns det tuschpennor i kittet. När de var riktigt små så räckte det för dem. Förra året så "kom jag på" att det bör ju vara vita ägg för att det ska bli så bra resultat som möjligt. Hade bara av en slump tidigare haft bruna. Så när jag förra året skulle vara väl förberedd och inhandla vita ägg uppteckte jag att det inte fanns. JAg frågade överallt men alla sa att det har vi inte. Så jag vet inte om det är lokalt i mitt område eller bara i Victoria eller hela Australien?!? Så i år har jag tänkt att vi ska göra som ni, färga äggen. Får se hur det ser ut och går med bruna ägg.
Vi brukar äta sillen på långfredagen då min man är katolik och då är traditionen fortfarande att man äter fisk på långfredagen, som är del i påskfirandet och fastan.
Glad påsk till er båda!
Kram Anette :-)

Postadress Torslanda sa...

Vilka härliga färger - riktiga påskkarameller! Ha en riktigt skön Påsk!

ELLINOR sa...

Underbara färger! Jättefint!

Glad Påsk,
kram Ellinor

Handgjorda drömmar sa...

Så läckra!!! Älskar verkligen ert färgval!
Önskar er en riktigt fin påsk :)
Kram Marie

Sofia sa...

Tittar in för att önska er
och era familjer en riktigt
härlig och GLAD PÅSK!
kram Sofia
Tack för alla era fina ideér.....

Erika sa...

Så härliga karamelliga ägg! Jag brukade måla ägg när barnen var små, men nu då äldsta dottern är vegan, yngsta inte gillar ägg och jag själv inte tål dem så bra, håller jag mig till chokladägg. Men påskaftons morgon slinker det nog ner ett ägg till morgonsillen.

Ha en skön ledig dag! Kram!

Cajsas Faster sa...

De var fina, ser riktigt goda ut;)

Glad Påsk!

marie

Malin på pastill.nu sa...

Vilka fina färger ni fick till! Jag färgade äggen förra påsken (tror jag det var) men de som jag använde karamellfärg till blev väldigt bleka. Däremot var rödlök och såna grejer otroligt bra!

Zima sa...

Jättefina färger på äggen! Tack för beskrivningen på hur man får dom så där vackert pastelliga!

Påskdukningen och påsktårtan är oxå jättefina!