onsdag 16 december 2015

Knäck-kola

Nu är kladdiga ostyriga knäckformar ett minne blott! Knäck-kola! Hur smart som helst. Bara koka knäcken hälla i en brödform och så tadaaa! Bara skära i bitar och mumsa.. Jag tycker i allafall att jag fick en snilleblixt när jag testade detta.  Inga mer knäckformar för min del.. 😀 
Här följer mitt recept. Håll till godo: ❤️ 

Fiffigas Knäck-kola


  • 2 dl socker 
  • 2 dl ljus sirap 
  • 2 dl vispgrädde 
  • 1 msk smör eller margarin 
  • 3 msk hackad sötmandel 

Gör så här: Hacka mandeln. Jag gillar lite större bitar men här får eget tycke och smak bestämma.. Olja en avlång brödform. 
Blanda socker, sirap och grädde i en gryta. Låt koka kraftigt ca 20-25 min. Gör kulprov* efterhand så inte knäcken blir för hård. Koktiden kan nämligen variera från gång till gång. När du får en fast kula av smeten är knäcken färdig. Ta av kastrullen från värmen och  blanda i mandel och smör. Häll knäcken i formen och ställ för att svalna (är det kallt ute är det snabbaste vägen.. Glöm inte att skydda med folie bara. ) 
Skär knäcken i bitar och slå in i smörpapper, lägg i en fin burk och ge bort till någon du gillar. Eller ät upp alla själv.. 😉
Mums! Lycka till! 


En härlig onsdag önskar jag er! 
Knäckiga kramar /Emelie Fiffiga Systrar

Inga kommentarer: