torsdag 17 november 2011

Julpyssla fina pepparkaksfigurer

Har ni en massa fina julpapper liggandes därhemma? Papper som ni inte riktigt vet vad ni ska använda till?
Då har jag ett förslag... Använd dem till att göra fina julgransdekorationer i form av pepparkaksfigurer.

Mina pepparkaksfigurer är gjorda av styva designark som har en snygg baksida och plockat fram mina favoriter bland pepparkaksformarna. Tyvärr har den fina granen och julbocken sprungit sin väg så dem får jag vara utan. Dyker de upp kommer jag absolut att sålla dem till samlingen, de är ju så fina.


 Allt som behövs för att pyssla till dessa fina julgransdekorationer är fint papper, pepparkaksformar efter önskemål, en bra penna som syns på underlaget, en sax, några fina band... och så lite tålamod såklart.
Detta pyssel kan gärna göras tillsammans med barnen.

Gör såhär:
Lägg pappret på ett slätt och rent underlag. 
Placera formen på pappret. Glöm inte bort att titta på vilken riktning mönstret löper så det inte hamnar upp och ner, kan ju kännas snopet om det inte är så man vill ha det.
Rita av pepparkasformen med en passande penna. Jag valde att lägga formarna med den vassa sidan uppåt och ritade sedan av dem på utsidan för att göra figurerna lite större och mjukare i formen.
Rita upp så många figurer du önskar och börja sedan klippa.
Gör hål i figurerna och trä sedan i ett fint band.
Häng upp på önskad plats.

Vill man kan man ju självklart dekorera figurerna med lite glitter eller annat passande. Det var min första tanke, men sedan tyckte jag att pappret var så fint i sig så det behövdes inget mer.

Om granen redan är full av fint pynt kan dessa små figurer användas till mycket annat. Vad sägs om fina julklappsetiketter? Om ni matchar figurerna med presentpappret blir inslagningen garanterat jättefin och något alldeles extra jämfört med de klister-etiketter som oftast sitter på paketen.

Detta pyssel är så roligt! Jag har klippt och klippt och klippt så många figurer att jag fått träningsvärk i högerhanden! ;-) Trots det kunde jag  inte sluta så jag letade upp lite annat fint julpapper och klippte fler. Det färgglada pappret gav figurerna en helt annan stil, men jag älskar dem med och de kommer garanterat att få en passande plats.

Så, käraste vänner! Jag rekommenderar er verkligen att plocka fram några fina papper och favoritformarna, vässa pennan och sätt igång och klipp!
Ni har en härlig pysselstund framför er!

Kramar från en riktig pepparkaksgumma! / Elin   Fiffiga Systrar

13 kommentarer:

Jenny sa...

Oj, så mycket fint man kan göra av lite papper och en stor dos fantasi! Tack för alla roliga tips jag får ta del av här :)
Ha en finfin torsdag, kram Jenny

Ninette sa...

Det var ju en bra idé! Både för vuxna och barn - kan tänka mej att mina ungar också skulle gilla att tillverka såna kort.

Vilmas Hus sa...

Vilket bra tips!!! Måste jag testa!! Enkelt och jättefint!

Kram Charlotte

Photo by Maria sa...

Ett kanontips.. Både snyggt och enkelt =)

Kram Mia

Lövkojan sa...

En sån toppenfin idé, så där ska jag göra mina juletiketter!

Ha det fint, kram Marie-Louise

AK/CanCan sa...

Kanon bra tips! Etiketter skall fixas pronto!
Tusen tack!

Gunillasljusglimtar sa...

Lysande tips! tack för det kram Gunilla

FruNeroLindström sa...

Så söta, och vilket egentligen enkelt och mysigt pyssel. Perfekt gråa och kalla novemberdagar ju.
Kram Malin

Louise Backskär sa...

Riktigt fina! De med prickar gillar jag skarpt. Tänk vad lite papper kan göra. Snyggt och enkelt!

Kram på dig

Johanna Stålros sa...

Tipp topp;) Kram

Annika GW sa...

Fint och så lätt att göra! Kan tänka mig att göra julkort också av några fina formar som jag har./ Annika

LyckligaPraliner sa...

Vilken suveränt bra idè!! Det går ju använda alla möjliga formar. Vi har allt från krokodiler till gitarrer här hemma :) Sätta fast på lådor, hyllor och presenter. Ja, alla möjliga användningsområden. Ni är allt riktigt kluriga ni! :)

Kram Ann-Louise

Elin (LJUVA HEM) sa...

Å så mysigt! Det vill jag göra jag med =). Det är alltid lika roligt och inspirerande att kika in på er blogg. Man blir liksom på gott humör och varm i hjärtat! Kram till er