tisdag 29 november 2011

Liten adventsljusstake och julkortsvinnare

I söndags morse kom Emma in i sovrummet och kröp ner i sängen. "Idag är det första advent! sa hon till oss med ett strålande leende och tindrande ögon, sådär som bara ses hos barn. Hon frågade mig om vi hade plockat fram adventsljusstaken... Oj! Hoppsan! Det hade vi glömt bort! Hela lördagen hade vi städat och fixat adventsfint, båda tjejernas rum var så mysiga och adventsfina. Men adventsljusstaken hade vi inte haft en tanke på. Jag började sortera i huvudet för att komma på vad vi hade för adventsljusstake och kom då på att vi bara hade en för blockljus... och inte ett enda block ljus fanns i huset.

Till Emmas stora besvikelse meddelade jag att vi fick tända ett vanligt ljus på morgonen så skulle vi fixa adventsljus till eftermiddagen. Hon köpte det, men det gjorde inte jag... Det kändes inte bra att inte ha något adventsljus att tända på morgonen. Det är ju så mysigt och jag vet ju själv hur viktigt det var när jag var liten.

 I lite smått halvpanik hittade jag fram en rund plåtburk som jag fyllde med oasis och ska hål för fyra kronljus. Krukan på trappan blev raskt av med sin mossa. Jag hämtade Emma som med glädje letade fram passande dekoration. Det blev några filtstjärnor, en kotte och ett rutigt band.
Min första tanke var att ljusstaken skulle vara provisorisk men Emma gjorde den så fin att den får vara kvar hela julen. Den passar perfekt på vårt lilla soffbord.
Hastigt och lustigt hade vi hittat på en alldeles ny, liten och jättesöt adventsljusstake. Gulle-Emma var så nöjd när hon fick tända första ljuset och det kändes så bra att ge båda tjejerna en adventsfrukost precis som den ska vara... lugn, skön och smaskig, morgonrocken på och med ett ljus tänt i adventsljusstaken!
Att glädja barn är det bästa som finns och barndomsminnena är så viktiga! Det mysiga man haft som liten finns med en hela livet. 

Något som också är väldigt roligt är att gläda ER fina läsare! Idag är det en av er som blir extra glad. 
Vi har dragit vinnaren i första advents-tävlingen!

Vinsten är två förpackningar med julkort och kuvert. Motiven på julkorten är målade av Fiffiga Systrars ena halva - Emelie Svensson

Vinnaren är
STORT GRATTIS TILL DIG ÅSA!!
Kontakta oss på fiffigasystrar@hotmail.se så vi vet till vilken adress vi ska skicka din vinst!

Ni andra fina läsare, misströsta inte! På söndag har vi en ny adventstävling och då har ni chansen igen!

Hoppas ni får en riktigt mysig tisdag!

Varma adventsmyskramar! / Elin - Fiffiga Systrar

4 kommentarer:

Ullis sa...

Så fint det blev! Du är så fiffig och kreativ!
Ha det bra!
Ullis

Vardaxlyx sa...

Va fint det blir! Duktiga och kreativa ni är =)
Kramkram

Rapport till Vänfors sa...

Vilken söt tös:)
Kram Annika

Aquilejans sa...

Vilken fin adventsstake:)
Mvh malena