måndag 18 juli 2011

Virka en pläd!


Semester och lugn och ro. Då börjar det krypa lite i kroppen och pirra lite i fingertopparna efter något att pyssla med när man tar det så där förskräckligt lugnt..  ;) Något som passar förträffligt bra till det är virkning.
Virkning kräver nämligen inte total uppmärksamhet hela tiden utan man kan slö glo på tv:n, delta i ett samtal eller lata sig i en solstol samtidigt som fingrarna skapar!


Jag hittade fram en pläd som mormor virkat för länge sedan och blev inspirerad. Så nu har det virkats i hiskelig fart vill jag lova. Varje liten sekund som blivit över till just ingenting har garnerna åkt fram. I färjekön, i bilen, under fikastunden.. Det är lätt att man uppfattas som en tokig virktant för förbipasserande.. :D



Pläden är superenkel att virka!
Lägg upp valfri bredd på pläden med luftmaskor. Sedan virkar du två luftmaskor och två stolpar hela tiden till önskad längd på pläden.
Jag valde att göra två rader med samma färg och ha vitt som bas.
Superenkelt!


Så ser ni någon virkande galning i en bil eller så  i sommar så är det bara jag som jobbar frenetiskt för att få pläden färdig!

Virkande kramar till er denna måndag!

Kram kram / Emelie Fiffigasystrar


11 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Vilket konsthantverk som din mormor gjort, förstår att ni blir inspirerade. Kram Johanna

Kamilla sa...

Såå fin den blir din pläd. Och mormors är ljuvlig i färgerna. Hej å hå, virka på!

Kramar

LOTTAS HOME sa...

Halloj!
Nu blir jag också virksugen...
Vilken fantastisk pläd, så fin. Gillar också att virka men har tagit en liten sommarpaus. Har dock nyss beställt garn för kommande projket.
Ha en fin dag!
Kram Lotta

Sara sa...

Me encantan las mantas de ganchillo,mi abuela también las hace,son tán cálidas...Saludos

LyckligaPraliner ♥ sa...

Skulle nog kunna tänka mig att prova faktiskt. Men för mig skulle det dock ta en enormt lång tid innan den var klar. Säg mig, hur länge tog det för en proffsig fiffig syster att få den klar? :) Då kan jag ju tio-dubbla det och då kanske jag är klar....
Ann-Louise

Anonym sa...

Det var länge sedan som jag virkade, kanske dax att ta upp det igen..

kram Birgitta

Johanna sa...

Vilken superbra idé!
Jag är snart färdig med Lilys matta och då vill jag ha ett nytt virkprojekt!
Vad virkar du med för garn och vilken storlek på virknål kör du med???
Kram Johanna

ullabella sa...

Vilken fin filt, blir sugen på att göra en själv men har nyss börjat med att virka en matta av matt-trasor. Men sen .... Jag undrar också över garn och virknål.
Ylva

Anonym sa...

Hej!
Jag försöker lära mig virka filtar men allt som sker är att den böjer sig och blir vågig nästan rund...
Kan ni inte lägga upp en film hur man gör maskorna?

Jag älskar filten!!

:)
MVH Jenny

Anonym sa...

Storlek på nålen? Fin!

Anonym sa...

Blev så inspirerad så nu har jag också börjat virka en pläd. :)