måndag 28 november 2011

Veckans Goding - Mammas supersaftiga Lussebullar

Tänk kära vänner! 1:a advent är redan avklarad. Det är nästan svårt att fatta det men så är det. 
Årets 1:a advent blev varm och stormig, ingen julstämning alls när när man flyttade blicken ut genom fönstret. Det var därför bättre att hålla sig inne och njuta av all stämningsfull belysning, tända första ljuset och fika...

Det är många favoriter från mamma just vid jul, många underbara barndomsminnen som förknippas med dessa godingar. Lussebullar är ju så fantastiskt gott, och särskilt dessa!! De kan inte bli torra och det är ju tur för torra lussebullar är det värsta som finns... nästan... ;-)

Mamma har alltid bakat hälften av lussebullarna som runda, släta bullar. Precis när de ska serveras penslas dessa med smält smör och doppas i strösocker. Det är så fantastiskt gott och det är den varianten av lussebullar vi tycker är allra godast och då även de som går åt fortast!

Hemligheten med mammas supersaftiga lussebullar är att hon har bytt ut hälften av mjölken mot filmjölk i degvätskan och även tillsatt bikarbonat. I nästan alla recept är det ju kesella men vi tycker inte att det blir alls lika bra. Filmjölk ska det vara, då blir bullarna alldeles sådär härligt fluffiga, mjuka och supersaftiga! Precis som lussebullar ska smaka.

Med dessa välsmakande godingar önskar vi er nu en riktigt härlig måndag denna första adventsvecka. 
Mys mys mys riktigt ordentligt!

Receptet hittar ni under Veckans Goding!

Saffransdoftande kramar till er allra finaste! / Fiffiga Systrar


18 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Åh så goda de ser ut! :-D Himla tur att ni delar med er av receptet också, och inte bara berättar om hur goda de är. ;-)

EnSpruckenRosaTekopp sa...

Ser jätte goda ut!! Jag bakade er Mammas mjuka pepparkaka igår.. Mmm vilken kaka.. Så god!! Tack för receptet, den blir att baka fler gånger :)
Ha en fin måndag! Kram Tilda

Allt och/eller Inget sa...

De där runda bullarna med socker måste jag testa!! Tack för tipset!

Teresia sa...

Hej

Tack för en inspirerande och mysig blogg! Jag försökte baka in lite julstämning igår med "mammas mjuka pepparkaka" och det lyckades. Fantastiskt god och jag passade på att tipsa om receptet på min blogg. Lussebullarna blir nog ett säkert kort till lussefikat så tack för att ni bjuder på så smarriga recept!

dagdrömmar i vitt sa...

Hej rara ni, vilka lussebullar. Mums säger jag bara, hihi.
Ha det så gott båda två <3
kramkram<3nettan

Sofia Hellström sa...

AHA! Jag sa det igår att jag tror man ska ha BÅDE jäst och bakpulver för att få dem sådär riktigt konditori-fluffiga! Och minsann! Ska prova ikväll. Känner att jag är nära den perfekta lussebullen nu... / Sofia Hellström

Unknown sa...

Hei! Nå tar jeg snart bilen og kommer over til dere for å spise av alle de gode bollene...de ser så himmelske ut. Så fin juledesign dere har fått på bloggen også da;) Ha en fin uke, klemmer fra Wilhelmine

Anonym sa...

Så gott det ser ut... Blir så sugen på Lussebullar, skall baka till helgen.

Kram Birgitta

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

De bullarna såg MEGA goda o fluffiga ut, så fil får det bli i mina oxå ser det ut som!

Fin header har ni oxå ordnat, ser så ombonat ut c",)

Klem Anna

Hildas hem - Sofia sa...

Mmm, det är sådana där som är omöjliga att äta utan att slicka sig om munnen :)

Jag önskar er en fin kväll!
Kram Sofia

Jane Lyckliga Hem sa...

Åh, vad glad jag blir. Äntligen receptet på de godaste "saffrans prinsarna"(kallas så på bageriet där jag inhandlar dem) Har försökt fått tag i receptet på dessa länge länge.
Tusen tack!
Ha det gott! Jane

Anna sa...

Wow! De såg helt underbart goda ut! Mumsigt värre. Ni är fantastiska!

lovely

Anonym sa...

Hej! Vad kul att ni tittade in till mig och vilken mysig blogg ni har! Den tänker jag följa. Bullarna ser ju supergoda ut måste pröva . Passar nog hos mig då jag har 2 st russinvägrare i familjen...
Kram Susanne

A House With A View sa...

Åh tack för det tipset!!! Vi har inte satt igång baket ännu så den där information kom ju lägligt :))) Jättefina bilder, gud så mumsigt det ser ut!!!

Kraaaaaaaaaam aka

Anette Ryan sa...

Nej nu fick det vara slut på "smygandet" här hos er. JAg lade till mig som följare. Dessa bullar ser gudomligt goda ut, speciellt de med socker på mmmmm.
Jag är så sugen på julbak och pyssel så jag kommer åter för mer inspiration senare.
Kram på er
Anette :-)

Rapport till Vänfors sa...

Tack för fiffigt tips:)
Kram Annika

Tina sa...

Smaskens!
Ska spara receptet för jag har ju redan gjort mina, använder Kesella o ska pröva filmjölk istället!

kramkram

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Hej igen! kan jag låna med receptet till min blogg?

Klem anna