söndag 5 februari 2012

Pyssla fint till hemmet

 Igår blev det verkligen en riktigt mys-dag... Långa promenader i snön, varm choklad och grillad korv, fikamys vid brasan, halvliggande ställning i tv-soffan... En riktig mys-lördag med andra ord!

När man får chansen att bara vara sådär... bara lata sig riktigt ordentligt... då kommer ofta skaparlusten som ett brev på posten!

Därför, kära läsare, vill vi idag tipsa er om riktigt mysigt och kreativt innepyssel! Pyssel som är toppen för både välbefinnandet och hemmet för vi kan lova er att de färdiga resultaten ger hemmet ett lyft!

Vad säg som att virka en riktigt mysig pläd? Välj färg efter säsong och placera den färdiga pläden i soffan, fåtöljen, på sängen eller i barnvagnen...

Gillar ni att klippa och klistra? Då kanske en ny lampskärm kan vara på sin plats. Ta en gammal eller köp en ny vit lampskärm, leta fram lite tapetrester eller andra fina papper och skapa en alldeles unik och strålande fin lampskärm! Ett riktigt snabbpyssel!


 Om absoluta favorit-redskapet är symaskinen tycker vi att ni ska leta igenom tyg. eller klädhögen, klippa rutor i önskad storlek och mängd och sedan sätta igång att sy ett lapptäcke! Otroligt fint och ett perfekt sätt att samla alla mysiga minnen... Räcker inte orken till ett helt täcke? Gör en kudde istället!

Sedan är det ju faktiskt så att ett hem utan fina blommor inte är ett riktigt hem! Tycker vi! Vi vill därför tipsa er om att köpa hem ett gäng med blommor... till exempel tulpaner som det vimlar av i närmaste matbutik... knipsa av några grenar från den frostiga trädgården och sätt ihop en fin bukett! Blommor sprider massor av glädje och lycka!

Vi är så sugna på att pyssla och skapa idag så vi sätter igång genast!!

En riktigt mysig pysselsöndag önskar vi er alla! Ni finaste av de fina!

Flitiga och flinka pysselkramar! / Fiffiga Systrar

11 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Många fina pysseltips, tyvärr får jag nog nöja mig med att titta så fint ni gör;) Kramar

Mamma C sa...

Mycket bra tips att pyssla med när det är så kallt.
Kram Mamma C

Unknown sa...

Hei, så mange fine bilder, lappeteppe er sååå fint;) Klemmer fra Norge

Erika sa...

Buketten får bli mitt pyssel. Jag är så lat när det gäller att sy och virka. Kanske kan jag förmå min kusin att virka den fina pläden? Ni är superduktiga! Kram och tack för inspiration med vackra bilder!

Anna sa...

Vackra tulpaner! Jag blandar gärna upp mina med lite blåbärsris! Ställer man tulpaner i kylskåp över natten så håller de sig fina ännu längre!

Kram från Gotland

Jenny sa...

Tack för alla fina tips, det där med lampskärmen ska jag verkligen lägga på minnet!!
Kramar Jenny

lolla sa...

Hejsan på er fiffiga syrror!
ojoj vilka härliga pysseltips ni tipsar om.skedarna med choklad i gillade jag skarpt och lampan som kläddes om.....
färgerna i pläden gör ju att man bara längtar till våren är här.
ha en riktigt trevlig söndagskväll.....
kram lolla

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Oh vilka vårkänslor jag får av alla fina färger:)

Annika GW sa...

Mysigt med så mycket pyssel!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

En massa bra tips!
Den där virkade pläden håller jag på med och har hållt på med i ett par år.... Men nån gång blir den väl färdig den med. :-)

Hoppas ni har haft en fin helg!

Malin på pastill.nu sa...

Fina tips, jag tror mig ha gjort dem allihopa, hihi. Inte virkat en pläd iof, men håller just nu på med en stor mormorsruta :-)