onsdag 1 februari 2012

Sy en Hjärtlig Nåldyna


Har du lite tygrester liggandes hemma? Det här lilla hjärtat syr du på ett kick och det är ett riktigt roligt nybörjar projekt. Allt du behöver är en bit tyg, stoppning, tråd och bomullsgarn.
Börja med att rita upp ett hjärta på tygets avigsida som du vikt dubbelt så du får ut två stycken hjärtan. Hjärtat ska vara rätt så knubbigt. Vårt hjärta är cirka 10x10 cm. Lägg till ca ½ cm för sömnsmån. Klipp ut.
Sy med raksöm på avigsidan runt hjärtat men lämna en öppning för stoppningen. Vänd hjärtat rätt. Stoppa hjärtat tills det är ordentligt fullt.
Sy för hand ihop hjärtats öppning med små stygn.

Nu kan hjärtat vara färdigt men..



...För att göra det liite roligare flätade vi ett band av rosa bomullsgarn som vi fäste för hand runt hjärtats kant. På det sättet döljer man eventuella symissar plus att det blir en fin detalj.
Knyt ihop flätan med en knut vid hjärtats spets. Lämna några trådar så de skapar en liten tofs.

Så där nu är hjärtat färdigt!
Stick ner lite nålar i det så har du en riktigt fin nåldyna som kan inspirera till kommande syprojekt.




Det är skoj att sy, med en fin nåldyna är det ännu roligare... ;)

Vi önskar er en riktigt härlig onsdag!

Hjärtliga kramar från oss! / Fiffiga Systrar




9 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Saknar alltid en nåldyna när jag syr. Nu ska jag göra denna, den är ju klar på ett kick! Tack för idén!
Kram Eva

erleichda sa...

absolutely lovely : )

Sara sa...

Es precioso!me gusta.Saludos

Sara sa...

Es precioso!me gusta.Saludos

MTG i Uganda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fiffigt och bra pyssel, en nåldyna behöver alla. Och är den så här söt blir man glad.
Kramar
AnnaMaria

Erika sa...

Hej! Ta gärna bort kommentaren från "MTG i Uganda". Jag råkade kommentera ert inlägg via en blogg som jag gör med mina elever. Inte så käckt kanske, haha! Men jag menade det jag skrev: Supersöt dyna! Kram på er!

HannasHörna sa...

Hej hej! Vilket otroligt sött hjärta! Kram på er

sveas punkt. sa...

Jättefin! Snabba projekt är ju alltid skoj och att det dessutom blir något av alla de där små resterna som man inte riktigt vill slänga!
// Sandra