torsdag 24 januari 2013

Målad vägg i prinsens rum


Vi har tillbringat några veckor med att renoverar lillprinsens rum. Det tog liite längre tid än planerat men så gjorde vi det inte heller helt lätt för oss.
Jag hade en bild i huvudet på hur rummet skulle se ut och ena väggen skulle bli ett riktigt sagolandskap.
Bilder i huvudet är dock inte det lättaste att överföra till verkligheten.
Det var en riktig utmaning att förklara för personalen i färgbutiken vad jag menade och vilka färger jag ville ha...
Jag hann ångra mitt val av stickad tjock tröja både en och två gånger innan jag tilslut stod vid kassan för att betala.



Vi tapetserade först hela rummet med renoveringstapet och sedan målade vi allt två gånger. Resterande väggar fick samma färg som himlen på sagolandskapet.Vi valde att måla väggen i tre färger. Två gröna nyanser, två blå och vitt, för att behålla lugnet i rummet.
Jag tror aldrig att jag har varit så nervig inför ett projekt förut.
Bilden i huvudet var ju bra men att överföra den till en stor vägg var en riktig utmaning.
Jag hade tänkt mig att använda en overhead-apparat men jag fick inte tag i någon och tiden gick.
Istället målade jag väggen med mallar som jag målat på fri hand.
Varje ny detalj var äckligt nervöst att måla dit. (att börja om var ju inte så lockande)



Resultatet blev dock över förväntan och bilden i huvudet stämmer bra överens med bilden på väggen.
Det var en riktig fröjd att släppa in prinsen i rummet när det var färdigt. Hans favoriter är såklart elefantfamiljen..
Nu återstår bara lite gardiner, några hyllor och lite mer belysning i rummet innan det kan betraktas som klart..
Då lovar jag att visa hela rummet.

Visst är det skönt när man kan stryka ett projekt från "att göra listan."

Vad har ni för större projekt på gång?

Jag önskar en riktigt fin vintertorsdag!

Målande kramar från mig! / Emelie Fiffiga Systrar


18 kommentarer:

HönaPöna sa...

Wow... vad fint det blev, men vilket projekt! Bra jobbat, förstår att det har tagit sin tid!
Vårt nästa stora projekt är att panela om huset, och byta tak, och göra en trädgård, och... listan tar väl helt enkelt aldrig slut!
Kram!

MammaElva sa...

Men jag dör, sååå fint! Wow, vad du kan! Du får komma och måla hos mina tjejer också ;)

Just nu har vi lite mindre fix och trix kvar i lillstugan som vi hyr ut åt min syster. Sedan hoppas jag äntligen få ta tag i vårt sovrum. Det är verkligen i behov!

Annika GW sa...

Fantastiskt fint och så snyggt målat! Förstår att det var nervöst, så lätt som det kan bli att man målar utanför eller slinter med pensel! / Annika

Fisan sa...

Så fantastiskt fint det blev! Där ju så duktigt och Fiffig :D!

Fröken Pimpinett sa...

WOW! Imponerande arbete och fantastiskt fin bild! Jag skulle aldrig ha tålamod att göra en så stor väggmålning.

hennihenni sa...

Det blev ju toppenfint!

VisaLiza sa...

Vilket otroligt fint och inspirarande rum! Kan tänka mig att där kommer han att trivas. Liza

mamsi sa...

Det är så otroligt fint och mysigt! Valter älskar att visa sitt fina rum och bjuda på fika vid sitt lilla bord! Ett riktigt härligt sagorum!

kramis

Kamilla sa...

Så otroligt fint! Vilket jobb ni lagt ner. Underbara färger. Kram

Carina sa...

Men, vad bra det blev!

CreandoPhoto sa...

Så väldigt fint! Riktigt snyggt jobbat!

Kramar

Creare sa...

Verkligen jättefint! Underbara färger. Sånt där skulle man våga sig på lite oftare, det blir ju så fint och personligt. Ha en härlig helg!

mimmi sa...

Tack för en härlg stund med den här otroligt mysiga bloggen! Jag har suttit här och njutit i flera timmar! Så otroligt glädjespridande och så mycket inspiration! Väggmålningen är helt fantastisk! Vi ses snart igen!!!!

Systeryster och jag .... sa...

Vilken underbar målning
Förstår att det tar tid att göra det
Verkligen fint!
Trevlig helg

Sara Serey Larsson sa...

Wow, gud vad inspirerad jag blev! Hur fint som helst ju men jag tror vi sparar sånna här projekt tills vi skaffar hus.
Skulle ju aldrig kunna sälja vår lägenhet om vi hade gjort så fint! :)

Grodmamman sa...

Vilken fin målning!:) Förstår att det tog sin lilla tid!
Kram

Malin på pastill.nu sa...

wow så fint ni har gjort! underbart! gjorde en väggmålning i storasysters rum för typ två år sen, som jag målade över efter några veckor, haha

Rachel sa...

Hi there, your blog is so sweet! I love all the color and ideas.

xoxo rachel