måndag 14 januari 2013

Månadens Pyssel - Januari



Vill börja med att tacka er alla som svarade på teknik hjälp igår. Nu är vi alltså igång igen tack vare er!

Det är hög tid att presentera januaris pysseltema i Månadens Pyssel. 

Så fungerar det
I början av varje ny månad presenterar vi ett tema - det kan till exempel vara knappar, höst, choklad eller bebis...
Vi kommer att blogga om vårt bidrag på temat och sedan har ni som känner er pyssliga och kreativa till slutet av månaden på er att blogga om ert bidrag och länka till Fiffiga Systrar.
När månaden är slut samlar vi in alla bidrag och lägger upp dem här hos oss.
På så sätt kan vi inspireras av varandra..

Enkla regler alltså:
- Ni har till sista dagen i månaden på er.
- Alla får vara med och ni får skapa vad som helst som ni tycker har anknytning på temat.
 - Det är kul om ni visar eller berättar utförligt hur ni har gjort ert bidrag.
- Ni behöver inte pyssla något varje månad för att få vara med.
- Glöm inte att lämna en kommentar på inlägget för att visa att ni är med i utmaningen! Vi vill inte missa någon av er!

Vi blir mer än glada om ni använder Månadens Pyssel Loggan (bilden högst upp i inlägget) på er blogg. Det gör man genom att spara bilden, lägga den på sin blogg och länka den hit.
Vi hoppas att många vill vara med och pyssla med oss!!!



Januaris tema är INREDNING.
Vi tycker att det är superkul att pyssla och skapa saker till våra hem. På så vis skapar man en unik och personlig inredning.
Vi vet att många av er där ute håller med oss. 
Låt oss se vad ni pysslar ihop för att förgylla just era hem.

Vårt bidrag till temat går under kategorin garn och virkat.
Vi älskar kuddar och tycker verkligen att dem kan förhöja vilken tråkig soffa elller säng som helst.
En rund kudde i en härlig färg skapar en lite lyxig känsla.
Den är dessutom rolig att virka!

Gör så här:

Lägg upp 6 lm (luftmaska) och slut dem till en ring med en sm (smygmaska).
Varv 1:Virka 3 lm och sedan 11 stolpar runt lm-ringen och slut med en sm i 3:e lm först på varvet.
Varv 2: Virka 2 st i varje st. (Alla varv börjar som bekant med 3 lm = första stolpen, och avslutas med 1 sm i 3:e lm först på v) Nu ska det finnas 24 st.
Varv 3: Öka 12 st genom att virka 2 st i varannan st varvet runt. Det ska då finnas 36 st.
Varv 4: Öka 12 st genom att virka 2 st i var 3:e st. Det ska då finnas 48 st.
Varv 5: Öka 12 st genom att virka 2 st i var 4:e st varvet runt. Det ska då finnas 60 st. 
Varv 6: Öka 12 st genom att virka 2 st i var 5:e st varvet runt. Det ska då finnas 72 st.

  På varje varv ska det alltså ökas med 12 st.
Fortsätt virka så till din kudde nått önskad storlek. Virka sedan en likadan och sy ihop dem, men lämna en öppning för innerkudden. Sy ihop sista biten när den är på plats. 

Den här kudden kan virkas i precis vilket garn som helst bara virknålen stämmer överens med garnet.
Vi har använt virknål 10 och garn Järbo garn Duo.



Januaris pysselutamning är alltså igång.
Vi hoppas att ni är sugna på att visa upp era inredningspyssel!

Eftersom vi är ute lite sent med utmaningen får ni till 3/2 på er att lämna in era bidrag.

Vi hoppas att ni gillar vårt nya tema och ser fram emot att inspireras av er!

Pysslande kramar från oss! / Fiffiga Systrar

Psst! Vi missade några bidrag på temat vinterfest detta ber vi om ursäkt för. Klicka er gärna in Här och kolla in dem!





21 kommentarer:

HannasHörna sa...

Vad kul!! Jag ska nog ta mig i kragen och ställa upp:) kram på er

Carina sa...

Hej och god fortsättning!

Jag har tydligen varit fruktansvärt dålig på att uppdatera mig, så jag har totalt missat att Elin fått sin lilla bebis! Får passa på att säga:GRATTIS Elin till lille Wilmer. Ha en underbar vår.Kram

nattugglan sa...

grattis till lillé wilmer!! Jag hänger med på januaris utmaning..visar sen vad jag har åstadkommit,,

krajamaria sa...

Låter som en trevlig utmaning! :) Jag hänger på!

Fisan sa...

Äntligen! Jag började nästan bli lite oroligt att ni inte skulle hinna med i bäbsidimman och allt. Jag har det perfekta projektet! Hoppas bara jag hinner klart. Min hand är ju som ny nu!

Kram på er!

MirEll sa...

Denna gången tror jag att jag ska vara med. Bra att ha ett mål med pysslet när tiden inte riktigt räcker till då tror jag att det blir av. =)

Susanne sa...

Ni hittar alltid på så mycket kul. Heja er!

mamsi sa...

Det här blir jättekul! Måste vara med!
Kudden och pläden är superfina!!!!

Kram

Unknown sa...

Japp,det här är jag med på,håller precis på med en sak som passar....Ska bara sy klart den...:))))
Kraaaam på er fina systrar!!

lopplisa sa...

Inredning, säger ni? Jag har precis påbörjat ett lite större projekt, som jag tror mej kunna hinna klart inom sagd tidsram. Satsar på det!! :) Ja, och det har med temat att göra förstås!! Ha det gott så länge!! /Pia

Jennie W Loftby sa...

Japp, jag är med på denna utmaning! Mitt bidrag lägger jag ut i morgon :0) Tack före n mycket inspirerande blogg! Mvh Jennie

Handgjorda drömmar sa...

Stort grattis!!!!
Jag är gärna med och pysselutmanar i januari :)
Kramar till er!!

Anita sa...

Inredning passar mig som hand i handske då jag makeovrat en IKEAfåtölj. Tyvärr har jag ingen beskrivning denna gången men jag får kanske vara med ändå. Mitt bidrag bloggade jag om den 18:e januari.

camilla sa...

Här kommer mitt bidrag

http://dagensbravader.blogg.se/2013/january/manadens-pyssel.html

Återbruk av Åsa.Li sa...

Hej nu ligger bidraget för månaden uppe på bloggen. Tisdag 22/1 INREDNING, aterbrukavasali.blogspot.se
Tack för att ni ordnar och inspirerar oss :-)

Fisan sa...

Sådär ja! Done and Done! Tyvärr är jag inte riktigt läskunnig så jag trodde man måste virka... Aja, det är ju inte det sämsta med virkad inredning. Här kommer mitt bidrag!

http://rdetbarajageller.blogspot.se/2013/01/manadens-pyssel-januari.html

nattugglan sa...

http://nattugglansgarnpasar.blogspot.fi/2013/02/den-glada-kudden.html
Nu har jag kudden klar..hoppas jag gjorde rätt denhär gången så det inte blir som förra gången..Ha en bra dag!!

Handgjorda drömmar sa...

Hej!

Mitt bidrag till er pysselutmaning ligger nu ute..

http://handgjordasblogg.blogspot.se/2013/02/inredning.html

Hade det inte varit för er så vet jag inte om det vart några inlägg från mig.. Behöver verkligen lite pushar och inspiration - nu :)
Ha en fin vecka!
Kram Marie

Jennie W Loftby sa...

Hej!

Här finns mitt bidrag till pysselutmaningen :0)

http://sockerparlans.blogspot.se/2013/01/fiffiga-systrars-pysselutmaning.html

Väntar med spärnning på att få se alla bidrag!

Mvh J

krajamaria sa...

http://krajamaria.blogspot.se/2013/01/naturen-i-taket.html

Susannesblogg sa...

Hej! Var det på denna sidan jag skulle lämna sista chansen bidraget för januari månad? Lämnar den här och på den andra sidan så blir det inget fel :)
http://haggalen.blogspot.se/2013/01/vas-eller-prydnad-med-tulpaner.html