onsdag 13 februari 2013

gröna fingrar?


Vissa har det andra har det inte.. En del kan jobba sig upp till det medan andra är hopplösa fall.
Jag hör till den sistnämnda kategorin. Jag är hopplös när det gäller att hålla krukväxter i liv. Inga gröna fingrar här inte. Förutom ett undantag och det är Pelargoner.. De gillar min lite slarviga "glömma och vattna" stil och växer, frodas och prunkas och gör mig ordentligt stolt under några få månader om året.
Nu står mina pelargoner i "skräprummet" och vintervilar. 
Med det innebär också att jag är helt utelämnad till krukväxt fasan. Jag köper vackra, underbara blommor.. sköter om dem en tid för att sedan glömma bort dem och så får jag börja om igen..

Jag har dock en blomma i min ägo numera som faktiskt aldrig kommer att svika mig. Den kommer alltid blomma lika fint och inte kräver den något vatten alls..


Jag har alltså köpt min alldeles första fejkblomma.. Jag som alltid varit såååå i mot det.
Jag sprang på den i en inredningsbutik häromdagen och den liksom kallade på mig.. 
"Hallå.. Jag kommer aldrig vissna för dig.. Köp Mig"
Så det gjorde jag..
Nu står den i mitt fönster och blommar frodigt och vackert och den ser alldeles fantastiskt verklig och riktig ut..
Så när alla andra växter sviker kommer min nyfunna vän fortsätta att blomma och blomma och blomma..
För alltid.

Ha ha! Så vad säger ni? 
Tabu eller okej med fejkväxter?

Önskar en fin onsdag!

Blommande kramar från mig. / Emelie Fiffiga Systrar


11 kommentarer:

Puumuli sa...

Jag är hopplös med krukväxter, äger bara kaktusar och annat sominte behöver så mycket vatten. Vi har därtill en katt som älskar allt grönt så det går inte att ha så många växter heller p g a honom. Trädgårdsväxterna är sedan en annan sak - de överlever bättre i mina fingrar. ;-)

Kram
Sari från Puumuli

Fisan sa...

snyggt gjorda fejkväxter är as-bra! Jag har inga men jag vill köpa. Bara det att när jag väl står där nere på NK så har jag svårt att motivera kostnaden...

mamsi sa...

Din fejkblomma är alldeles otroligt vacker och ser så verklighetstrogen ut! Är de så fina finner de verkligen sin plats hos mig med!

Kram

Lisette sa...

Med två katter som tuggar och äter ALLT har jag fått lära mig älska dessa plast och tygblommor :) så länge man köper de som ser riktiga ut kan jag inte klaga, jag har alla olika sorter och slipper att vattna eller åka till vetrinären ;)
Love it!!!!

MammaElva sa...

Måste erkänna att jag också har en och annan fejkis. Så länge de inte ser platiga ut tycker jag att det är heeelt okej ;)

Ha en fin dag! kram

Carina sa...

Jag har heller ingen hand meinomhusblommor......därför passar orkideer bäst hemma hos mig .....ingen vatttning och ingen skötsel behövs....
Kram

HannasHörna sa...

Då får du satsa på mycket snittblommor istället! Kram kram

HönaPöna sa...

haha... helt okej såklat!
Men jag såg att det hade börjat komma pellisar i butikerna nu, det finns hopp!

Mamma Mia sa...

Jag har precis köpt fejk kvistar som jag satt i våra orkideer eftersom dem blommar så sällan hos oss. Tycker det är okey att fuska lite.
Mvh Mamma Mia

Mamma Mia sa...

Jag har precis köpt fejk kvistar som jag satt i våra orkideer eftersom dem blommar så sällan hos oss. Tycker det är okey att fuska lite.
Mvh Mamma Mia

Annika GW sa...

Jag har också fejkblommor och blandar dom med riktiga växter. Man ser faktiskt inte skillnaden! Bäst är faktiskt orkideer för dom ser ju konstgjorda ut i verkligheten! / Annika