söndag 4 mars 2012

Pysselstafetten - Picnic-väska av gammal shoppingbag


Nu är det vår tur att ta över stafettpinnen i vårens Pysselstafett. Temat är vår och vad kan vara mer vårigt än picnic?
Vårt bidrag blir alltså en picnic-väska gjord av en gammal shoppingbag (självskanningskasse), och två förkläden! Redan fiffiga produkter som får nya användningsområden. Toppen tycker vi!
Och vet ni?! Inte ett enda stygn på symaskinen behövs...

Det här behöver du:
* 1 st shoppingbag (självscanning-kasse)
* 2 st förkläden
* Extra tyg till kassens sidor, gärna i avvikande färg/mönster
* Tapetlim (gärna för våtrum så är det extra starkt) + Pensel
* Vlieseline (ej nödvändigt)
* Limpistol

Tyget på påsen

 1. Nåla fast förklädena på kassens fram- respektive baksida och klipp ut tyget efter kassens mått, helt utan sömsmån. Tänk dock på att tyget på fram och baksida ska överlappa varandra för att täcka kassens botten. Stryk fast vlieseline på tygets baksida för att göra det lite mindre genomskinligt och även lite extra stadga om så önskas.
2. Stryk tapetlim på tygets baksida, låt det sjunka in någon minut. Fäst tyget från ett förkläde på kassens ena sida och det andra förklädet på kassens baksida. 
3. Vik in kanten på det ena tyget på kassens botten. Stryk kanten så det blir en tydlig vikning. Limma fast så kassens botten täcks helt.

Upprepa proceduren på kassens kortsidor. 
Mest effektfullt blir det om tyget på kortsidorna är i avvikande färg eller mönster.


Kantband
Som kantband har vi återanvänt förklädenas knytband.
1: Vik bandet på mitten och stryk det så det bildas en tydlig mitt-kant.
2: Placera bandet på kanten av påsen. Den vikta mitten placeras så den vilar på påsen. Ett bra tips att hålla fast kantbandet är vanliga hederliga hårnålar.
3: Limma fast kantbandet med limpistol. Limma på båda sidor, tryck ihop och jobba dig steg för steg vidare.

När du kantar påsens sidor klipper du av bandet en liten bit över påsens slut. När du sedan fäster fast bandet på framsidan av påsen så kommer detta att lappa över två av hörnen. De andra två hörnen blir det en skarv som du får vika in och limma ordentligt. Lite trixigt..

Handtag

Återigen använde vi oss av förklädesbanden.
1: klipp ut två lika långa bitar av bandet.
2: Fäst var och en av ändarna där påsens ursprungliga handtag satt. Vi fäste även här med limpistol och rikligt med lim men vill man vara på den säkra sidan så kan man alltid sy fast handtaget.

Fickan på påsens framsida tyckte vi var ett perfekt ställe att dekorera på.
Vi klippte ut bitar av turkost bomullsgarn som vi formade till bokstäver. Garnet limmades på med limpistol.
Pricken över å:et i Vår fick bli en blomma från tyg som blev över (struken med vlieseline).
Vi klippte ut blomman och satte fast den med lim.
VÅR!

Det går att få ihop en väska utan symaskin!
I morgon är det Innerligen av Clara som tar över stafettpinnen!

Vi önskar er lycka till med skapandet av en riktigt mysig picnic-väska och hoppas ni får en alldeles strålande skön söndag!

Återvinnande pysselkramar! / Fiffiga Systrar

21 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Så snygg och vårig kasse, en sådan vill man ju ha när man går och shoppar! :)

Jag önskar er en härlig dag!
Kram Sofia

"Hemmet är min vrå" sa...

Jättefin kasse, vårig och fin. Ha en skön söndag. Kram Mimmi

Bland blommiga kaffekoppar och udda pinnstolar... sa...

Helt underbar och så glad man blir av den =) KRAM Karoline

HH JaJa! sa...

Det här vill jag testa direkt! Jag gjorde en snarlik grej häromdan med en tygkasse, men trodde inte att jag hade fler kassar att pimpa. Men det har jag! :)

Systeryster och jag .... sa...

Vilken härlig vårkasse... får skriva ut den och lägga i inspirationspärmen...
Trevlig söndag

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Wow, vilken rejäl uppiffning av en annars tråkig kasse! Det kändes inte så svårt, och härligt att man kunde fixa det utan symaskinen ;)

Louise Backskär sa...

Men så underbar!! Den är verkligen lovely! Om jag ändå hade en sån... Har ju icakassen i grunden men inte resten. Får nog bjuda hem er på en pysselafton så kan jag också fixa mig en sådan... :) Så fiffiga ni är systrar!

Kram till er med hopp att ni får en finfin picknick idag!

Sanna sa...

Helt enkelt underbart! Tänk vad härligt det är med återvinning. :)

Ha en förträfflig söndag.
Sanna

CreandoPhoto sa...

Fiffigt så man baxnar! :)
Kramar

Stina Glaas sa...

Så fin den blev! Och det känns ju som att den blir rejält tålig också. Kanon. :-)

Emmi sa...

kul idé! :)

sofia sa...

Grymt!

Henrietta sa...

Vilken rolig idé! Och så fin den blev!
//Henrietta

Helena, Craft and Creativity sa...

Smart och snyggt! Och återvinning! :)

Malin på pastill.nu sa...

Vilket sött bidrag till stafetten! Och vilken härligt vårig header ni har bytt till, jättefin!

Anette Ryan sa...

Blev ju supersnyggt! En sådan skulle jag också vilja ha, gillar färgerna. Fast jag skulle vilja ha den som en strandväska.
Kram Anette :-)

Erika sa...

Åh så fint! Kanske skulle jag tycka att det var roligare att handla mat om jag hade en sådan! Fast jag storhandlar alltid och då måste jag göra typ fyra stycken... Urfint!

Jag läser er blogg även från Afrika, men Internet är lite segt så jag kan inte alltid kommentera mina favortisystrar! Kram!

Pysselbolaget sa...

Så fint och fiffigt! Det måste vi prova - dessa kassar funkar utmärkt till både skridskor och gympapåsar!

hennihenni sa...

Det var fint tillpiffat, och den borde ju vara vattentät också!

Mia sa...

Men vilken härlig picnic väska! Trevligt att kunna göra en picnic väska utan att behöva sy.

Zima sa...

Jättefin vårkasse! Smart att man kan limma ihop kassen, istället för att sy!