lördag 14 maj 2011

Bröllopstider


Maj är den månad då den riktiga bröllopssäsongen sätter igång! Viss är det något alldeles extra härligt med bröllop...?! Vackert, mysigt, glatt och fyllt av kärlek! 
En av mina allra käraste vänner gifte sig förra året och då hade jag den enorma äran att ansvara för utformningen av blomsterdekorationerna vid dukningen. Det var fantastiskt roligt!!


Färgtemat för dukningen var vitt och grönt. Borden pryddes av vita dukar och helt vitt porslin och klart glas. Bruden hade beställt snittblommor från ett företag i Holland och de var helt otroligt fina och mycket prisvärda.


Gruppen ovan gjordes i 10 exemplar och bestod av vita liljor, vita rosor, grön krysantemum och vit brudslöja nedstuckna i oasis, allt placerat i en glasskål fylld med rosenblad.

Vid varje plats hade brudparet placerat ut ett häfte med meny, lite information om alla gäster och lite allt möjligt smått och gott. Som bordsplacering hade brudparet gjort en liten present till varje gäst, en vit ask med grönt band...innehållande härliga chokladpraliner. Mycket trevligt!

 Dekorationen av lokalen var verkligen superfin och genomarbetad! De befintliga stormönstrade gardinerna byttes ut mot helt vita och alla stolar kläddes in med vita lakan som knöts i rosetter på stolsryggen. Supersnyggt!

Att göra bordsdekorationerna var roligt, men det absolut roligaste med "mitt uppdrag" var att binda brudbuketten! Som ni ser består den av orange kalla och orangegula stora rosor. Ett otroligt vackert färgval som passade bruden mer än perfekt!! Jag band även en liten bukett till brudtärnan och en bröstblomma till brudgummen.


Hela bröllopet var underbart fint och välordnat och fantastiskt roligt! Jag är så otroligt glad över att jag fick vara med på brudparets stora dag! 
TACK min älskade vän!

Bröllopsklingande kramar! / Elin   Fiffiga Systrar


6 kommentarer:

Fiffiga Systrar sa...

det här inlägget var så fint syrran så jag var tvungen att kommentera det själv!! Du är så fantastiskt duktig! du är självskriven blomsterarangör när jag ska gifta mig!

Love you! Puss lillstrumpa!

Fiffiga Systrar sa...

Åh! Älskade lillstrumpa!! Tack! Tack tack tack!!! Nu är här ett mycket glatt systerhjärta!
Jag Älskar Dig till månen och tillbaka!
Puss puss! / Systeryster

Linda sa...

måste bara säga att jag blev så inspirerad av dina bilder! Ska gifta mig i sommar och dukningen ska absolut bli inspirerad av den här dukningen! så fint det var med lakan knutna över stolarna. jag ska absolut köpa lakan och göra likadant! Underbara buketter också!
Tack för inspirationen!

Fiffiga Systrar sa...

Hej Linda! Vad roligt med bröllop!! Gratulerar till dig!! Jag som är fantast av bröllopsarrangemang och bröllopsdukningar måste ju bara fråga dig om ni har tänkt på något färgtema till buketten och till dukningen och isf vad det blir? Jag tycker det är så roligt att det pirrar ända ner i tårna när jag tänker på fina festarrangemang och vackra dukningar! Galet va?! ;-)
Verkligen jätteroligt att du gillade mina bilder, tack för dina fina komplimanger. E & J hade verkligen ett otroligt vackert och välordnat bröllop. Lagom välordnat utan att det blev stelt och tråkigt. De gjorde verkligen ett jättejobb och att kunna hjälpa dem med blomsterarrangemangen var verkligen suveränt!
Och JA! Visst blev det otroligt vackert med lakan över stolarna! Supersnyggt!

Jag önskar dig och din blivande ett fantastiskt härligt vackert och roligt bröllop och all lycka i framtiden!

Kram!!! Elin

Linda sa...

Ja det ska bli så spännande att gifta sig! Känns helt overkligt! Känner mig konstant stressad dock eftersom det är så mycket att tänka på och jag vill att allt ska bli rätt! Vi funderar fram och tillbaka. Jag gillar rosa men så tycker jag att citrongult är väldigt fint, och kanske lite ovanligare.. Mycket att tänka på! Vad skulle du rekomendera för färgtema? Sedan undrar jag om du har något roligt tips på namnplaceringarna? kram Linda

Fiffiga Systrar sa...

Jag förstår att det känns spännande! Så roligt och härligt! Stressen är ju som sagt ett faktum många gånger. Lite synd eftersom det ibland kan ta udden ur det roliga med bröllopsplanering. Fokus flyttas från roligt till jobbigt. Försök att stanna upp ibland och andas och fundera lite...
Vad glad jag blev att du frågade om råd! Jag hjälper väldigt gärna till! Rosa är ju mycket fint, jag är själv otroligt svag för rosa. Men! Som sagt, mycket mer vanligt än citrongult! Citrongult som ju är en mycket vacker och lite spännande färg...annorlunda och det gillar jag. Citrongult är ju så supersomrigt och fyllt av glädje! Tänk känslan i magen när man ser den första citronfjärilen! Total lycka hos mig, för då är sommaren nära!
Jag har letat runt lite och samlat ihop ett gäng med bilder på vackra brudbuketter i citrongult, många av dem innehållande min favoritblomma...pion. Skicka gärna ett mail till fiffigasystrar@hotmail.se så kan jag skicka över det jag hittat.

När ska bröllopet vara? Det kan ju ibland ha betydelse beroende på vilka blommor det finns att få tag i just den tiden.

När det gäller bordsplacering så är det ju alltid trevligt när gästen får en liten gåva...tex en liten påse med godis och en etikett med namnet på. Något som också är otroligt fint är att använda sig av material från naturen där bröllopet äger rum. T.ex. Skriva namnen på en sten, som bror med fru gjorde till sitt bröllop (min systers namnsten kan du se i ett inlägg här på bloggen: "det är detaljerna som gör det").
Det viktigaste att tänka på är att bordsplaceringen tycker jag ska passa ihop med temat på den övriga dukningen. Har ni någon tanke?
Åh vad roligt detta är, jag spinner igång för fullt! :-)
Tack Linda för att du skrev till oss så mina tankar och min inspiration fick lite fart!
Hör gärna av dig igen!!
Ha en toppendag! Kram Eln