torsdag 2 februari 2012

Pärlor på burk

Nu är vi inne på ämnet igen... ni vet... Lyckan med bra förvaring!!
Vid en hastig titt ner i de små burkarna ser innehållet ut som härligt färgglatt strössel, redo att strös ut på en nybakad cupcake... Men! Något strössel är det inte utan helt vanliga små glaspärlor som fått ta plats i varsin söt liten glasburk.

Så länge farmor Gunvor levde stod dessa burkar på en liten hylla i hennes kök. Dessa söta små burkar som var så svåra att låta bli att pilla på... då innehållandes kryddor (mest för dekoration faktiskt) numera alltså som smart och söt förvaring av pärlor. 
Smart för att det är omöjligt för locket att trilla av och söt för att burkarna är så otroligt fina! Att ha dem placerade på en liten hylla blir en härlig färgklick mot väggen. Man blir alldeles sugen på att "pärla ihop" något fint bara av att titta på burkarna...

(Måste ju ärligt erkänna att pärlburkarna även väcker suget efter glass... Härligt gräddig mjukglass med karamellströssel en riktigt varm sommardag... mmmums!)

Det skulle bara funnits några fler sådana burkar... fem stycken räcker ju bara till fem färger och det är ju för lite! Pärlor som är så användbara till allt möjligt... klistras på kort, träs på ståltråd, göras till halsband eller armband... eller bara stå alldeles som de är i små fina burkar på en hylla! I många glada härliga färger!

Ja, det är väl bara att konstatera... Fler lufttäta små söta burkar önskas! 
Vet ni var man kan hitta något liknande?

Nu ska här pärlas så det står härliga till! Och letas burkar också förstås... ;-)

Ha en riktigt härlig torsdag! Det ser ut att bli en fin dag idag!

Färgglada pärlkramar! / Fiffiga Systrar




8 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan!
Läser er blogg men är dålig på att lämna avtryck, men nu så kände jag att jag måste ju dela med mig av att jag använder glasburkarna som blir över från yankee candles ljusen.
Suveräna, tätslutande och väldigt fina burkar :-)
Etiketterna är dessutom enkla att få av.

Mvh Frida

detvitapepparkakshuset sa...

hejsan!

eftersom jag är loppisfantast, så kan jag bara rekomendera gå på loppis;)) där kan finnas liknande

ha en bra dag
kram ELLINOR

Fröken Tindra sa...

Vad läckert det ser ut med färgerna på pärlorna! Hoppas att ni kan hitta fler liknande burkar.
Kram!

Annika GW sa...

Jag har använt tomma kryddflaskor som jag tagit bort etiketterna på till mina pärlor.Det man får är en grön kork ( Kockens kryddor) eller blå ( Santa Marias).Kanske inte så dekorativt men det är bra förvaring. / Annika

promenader på landet sa...

Era färg glada burkar ger mig vårkänslor i dag! Kram Maria

Mamma C sa...

Sådan ordning skulle jag vilja ha på alla mina pärlor. Så tack för tipset.
Kram Mamma C

Erika sa...

Jag brukar köpa små glasburkar på loppis eller hos Olja och vinäger i Haga i Göteborg. Jag går också loss på förvaring! Allt mitt strössel (och det är många sorter det) förvarar jag i Rice söta plastburkar med lock. Då ser man inte strösslet igenom men de är så söta i sig, plastburkarna! Kram!

Johanna Stålros sa...

Älskar pärlor jag har så många som jag bara kan sitta och titta på när de skimrar och lyser i alla dess färger!!! Kram på er