torsdag 23 februari 2012

Vårlökar ger spirande vårkänslor

Det absolut enklaste sättet att få en härligt spirande känsla av vår är att plocka hem några av vårens underbara lökar från affären! Det börjar nu bli översållat av krukor med tulpaner, krokus, pärlhyacint, narcisser och andra lökväxter på butikshyllorna! Det är bara att välja och vraka och frossa i färg och form.

Den spirande känslan börjar redan i affären, när man går där och njuter och väljer...

 Den här gången föll valet på den lilla söta blomman Scilla. Ni vet, den där underbart blå blomman som man kan se täcka hela gräsmattor under våren. Det brukar vara så mycket så man knappt vill sätta ner foten.... 
Tre krukor av denna ljuva lilla varelse fick följa med oss hem.

 Just lökväxter är så fina att plantera i genomskinliga material. En bred lite hög cylinderformad glas vas passar perfekt!

Vår för oss är skira färger och detaljer från naturen. Vi valde därför att dekorera vår vas med enbart naturmaterial. Botten fylldes av nästan vita kalkstenar som vi plockat i mormor och morfars trädgård på underbara Fårö. Bara synen av dem ger en otrolig längtan till vår, sommar och vårt älskade Gotland. 

För att skapa ännu mer vårkänsla plockade vi in lite kvistar från trädgården och formade dem som en krans runt blommorna. Det blir nästan som att blommorna ligger i ett fågelbo... Fint tycker vi!

 Det är ju bara så härligt med fina fräscha blommor! Vi vet, vi har sagt det hundra gånger förut men vi kommer nog säga det hundra gånger igen! Blommor är verkligen det bästa sättet att skapa önskad känsla i ett hem! 

Det som är alldeles extra bra med just vårlökar är att de är så billiga att köpa! Man får massor av njutning för pengarna... både inne och ute, för när de blommat över i krukan är det bara att plantera ut dem i rabatten så fort tjälen gått ur backen. Njutning flera gånger om med andra ord! Perfekt!

Idag skiner solen, det är plusgrader och snön försvinner mer och mer för varje minut! Det känns verkligen som att våren är på väg! Lycka i hela kroppen!

Vi önskar er en riktigt härlig torsdag... och vet ni? Imorgon är det fredag vilket betyder fredagsmys och den alltid så efterlängtade helgen!

Massor av blåblomstrande kramar! / Fiffiga Systrar

10 kommentarer:

Fisan sa...

Titta va fint!
Nu vet jag vad jag ska göra med den där vasen som bara står i skåpet.
Tack för tipset! :)

Fröken Kråknäs på vift sa...

Så fint! När influensan släppt ska göra ett blomstilleben i glasskål jag med. Kanske jag till och med känner mig lite piggare efter att ha tittat på era vackra bilder.

Kram Katarina

Åse - Interiörguiden sa...

Så fint med glasskålen och det fina arrangemanget i den! Tack för fin inspiration! Nu längtar jag ännu mer till våren!

Maria Nyckelpiga sa...

Tack för inspiration, nu vet jag också hur jag ska göra med de nyinköpta lökarna... Kram!

Johanna Stålros sa...

Så vårigt!!! Kram

Kamomilla sa...

Så rätt så! jag måste nog ta en tur till affären...

Erika sa...

Scilla lärde jag mig namnet på när jag var mycket liten. Morfar och mormor var trädgårdsmästare och de hade scilla överallt. Nu har jag egna blå öar med scilla i trädgården utanför min kolonistuga. Oj, vad jag längtar dit när jag ser era fantastiska bilder. Stor kram och tack för vårkänslorna!

FruNeroLindström sa...

Älskade vårlökar. Så underbart söta.
Har funderingar på att köpa några till helgen och plantera.
Hoppas ni får massa härligt Fredagsmys och en trevlig helg, kram Malin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättefint, scilla ger fin vårkänsla inne. Såg en passande björkkvist som blåst ner, den ska jag göra ett sånt rede av också, superfint!
En blå vårkram till er tjejer
AnnaMaria

MinaStickor sa...

Underbara vårbilder :)