onsdag 22 februari 2012

Virkade rosor blir servettringar


Ni minns de virkade rosorna som vi virkat i turbofart sedan vi kom över mönstret? Vi visste ju inte riktigt vad vi skulle ha de till men nu har vi hittat ett användningsområde till dem små sötnosarna.
De fick bli ljuvligt våriga servettringar.


Vi tycker att de blev helt underbara och satte det där lilla extra på dukningen.
Tänk så fint till bröllopsmiddagen eller någon annan festlighet..
Att blanda färger i dukningen tycker vi är jättefint och lite roligt. Här använde vi oss av vit bas men bytte färg på skålen och rosen. En feminin tallrik med rosa och rosa ros och en lite mer maskulin i grått och turkost.
Varför inte duka med turkost till grabbarna och rosa till tjejerna...

En liten grön kvist sätter pricken över i:et.


Vi har fått många frågor på mönstret på rosorna och därför delar vi med oss av det idag.

Detta mönster är hämtat från tidningen 101 ideér
Virka rosen så här:

 Varv 1: Virka 51 luftmaskor
Varv 2: Räkna bakåt till 5:e luftmaskan från virknålen och i den maskan virkar du hst, lm, hst.
Virka 1 lm och hoppa över en maska och stick ner virknålen i nästa maska, hst, lm, hst i den maskan. Upprepa varvet ut. Det bildas små V med mellanrum. Avsluta med att virka 3 lm.
Varv 3: Vänd arbetet och virka 5 hst i mellanrummet som är mellan första och andra V:et. Sm om lm som är mellan de två hst i andra v:et.
6 hst i nästa mellanrum, sm om lm i nästa V. Upprepa detta varvet ut.
Avsluta med en sm. Klipp av garnet och dra igenom öglan.

Börja rulla remsan i andra änden ( där du började virka de 51 lm) och fortsätt tills remsan tar slut. Sy ihop på baksidan med en stoppnål och fäst samtidigt garnändarna.

Nu är din ros färdig!

Hängde du inte med? Klicka här för Virkförklaring!
 



Vill du göra servettringar av dina rosor?

Så här gjorde vi:

När du virkat färdigt rosen flätar du en lagom lång fläta av samma bomullsgarn, lägg ihop fler trådar så att du får en lite kraftgare fläta.
För att få flätan lagom lång mät den runt en servett. Innan du fäster fast flätan på undersidan av rosen trär du igenom en tunn ståltråd (ska ej synas). Forma till en oval cirkel. Sy fast cirkeln på undersidan av rosen med garn.

Nu är din servettring färdig!


Skojigt soffpyssel som görs färdigt på en kväll!


Så där, nu kan ni virka rosor kära läsare!

Det känns som att våren är på väg här nere... Takdropp, fågelkvitter och värmande solstrålar.
Våra leenden är breeeeda. :)

Vi önskar er en fantastisk onsdag kära sötaste Ni!
Era kommentarer värmer ända ner i tåspetsarna!

Rosiga kramar från oss! / Fiffiga Systrar







31 kommentarer:

Allt och/eller Inget sa...

Vad gulligt och fiffigt :)

Malin sa...

Så fina! Kreativt och fiffigt som vanligt! Efter det första inlägget om rosorna där ni tipsade om tidningen 101 idéer var jag bara tvungen att köpa den. Visste inte att den fanns innan. Ska bli härlig läsning, så tack för tipset! :)

Catarina sa...

Rosorna blev ju jätte fina som servettringar!
Och tusen Tack för att ni delar med er av mönstret!
Har nog testat att virka rosor tidigare, men det här mönstret ser ut att vara lättare och fina blir dom.
Önskar er en riktigt fin dag!
Catarina

sveas punkt. sa...

Tjusigt! :)

Cias Små Ting sa...

Jättefina, såna måste jag testa att göra.
Tack för att ni delar med er

Creare sa...

Verkligen jättefina! Har varit på jakt efter fina ros-mönster ett tag så det här måste jag prova. Tack för tipset!

Mia sa...

Vilken härligt vårig dukning. De söta rosorna passar jättefint till det vackra porslinet.

Marianne sa...

Så söta, och vilka härliga färger, nu längtar man riktigt efter vår och sommar:)

Vardag och flärd sa...

Så rart, blir fint till vårens och sommarens dukningar!
Kram Eva

Jenny sa...

Vad fint det blev!!!
Kram Jenny

Anette Ryan sa...

Åååh vad glad jag blir att jag kollade in servettringarna. Där fanns ju beskrivningen på rosorna :-) Har funderat lite de senaste dagarna hur jag skulle få tag på det då det är lite klurigt när man bor så långt bort!! Men nu behöver jag inte fundera mera utan kan börja virka dem. Passar fint i håret på mina småtjejer tror jag.
Kram och stort tack!
Anette :-)

Erika sa...

Åh, vad fina! Jag skulle vilja sätta en i halsbandet till min ena hund! Bra med beskrivning också - det är ett tag sedan jag virkade... Typ trettio år sen eller så. Fint porslin också. Är det Mateus? Kram!

Anonym sa...

Kunde inte låta bli att virka en och nu lär det bli fler. Tack för en underbar blogg.
Kramar från Marita i Borås

Fiffiga Systrar sa...

Hej marita! Vi tackar och bockar! Vad glada vi blir. Kul att du gillade att virka rosen, vi är också fast.. :)

Erika: Porslinet är mycket riktigt Mattheus. Lovely!

Malin: kul att vi kunde tipsa dig om tidningen 101 ideér. det är en fröjd att bläddra i den!

Kram och tack för söta kommentarer! / emelie och elin

curlingmamman sa...

Vilken underbar ide, så söta! kramis

Vintage House sa...

Blir superfint och härlig färgklick...
Tusen tack för era ord....
kram
sandra

Johanna Stålros sa...

Helt underbara!!! Kram på er.

Room of karma sa...

Men gud så duktiga ni är!!
Super fina. Dom skulle mina små sessor ha på små fina hårband också:)!

kram ♥CC♥

Helena, Craft and Creativity sa...

Superfina!!! Vilken kul idé. I like.

Sara sa...

Me encántan las rosas de ganchillo y la idea de ponerlas en las servilletas es sencilla y elegante.Vosotras teneis muy buenas ideas!!Muchos saludos de Sara.

annashusidingtuna sa...

Hej!
Så kreativa ni är!!! de är jättefina.
Kram Anna

Malin på pastill.nu sa...

Åh vad fint det blev!

CreandoPhoto sa...

Ett alldeles, alldeles underbart tips. Jag har skrivit ut och måste givetvis testa detta pronto! Tack snälla för tips!
Kramen

the80sme sa...

Vilka ljuvliga! ♥ Jag önskar att jag kunde virka.. kanske i framtiden? :) Tack för inspirationen!

mamsi sa...

Helt fantastiskt fint! Tack för hjälpen! De vita kommer verkligen att pryda sin plats!!!!!!
Kramis mamsi

Fånga dagen sa...

De där rosorna var verkligen fina, vilken bra och kul idé.
Ha en bra dag nu
Kram Lena

Louise Backskär sa...

Å vilka fina rosor! Härlig idé och superfint med den gröna kvisten till!

Kram

Johanna sa...

Vilken fiffig och gullig idé!

jessica, mamma i Familjen vanlig sa...

Supersöta, nån dag i nåt annat liv när jag får tid över då vill jag oxå virka såna här :)

Angelica sa...

Hej! Helt underbara servettringar! Jag undrar vad ni har använt för garn till dom på bilden?

Med vänlig hälsning,
Angelica

Sorani sa...

hej ! många tack för idén , kommer jag definitivt försöka. kärlek hälsningar nico