måndag 20 februari 2012

Veckans Goding - Farmors Hastkakor



Ny vecka igen och återigen en ny Veckans Goding. Den här måndagen vill vi bjuda er på något så charmigt som vår farmors Hastkakor. Egentligen heter de Brysselkex tror vi men för oss heter de Hastkakor eftersom vår kära farmor kallar de så.
"De här kakorna slänger jag ihop i all hast när jag har bråttom, det är riktiga Hastkakor.."
Så säger hon vår kära farmor,så något annat kan vi alltså inte kalla dem, vi hoppas ni har överseende med det.. :)

Som namnet skvallrar är den här lilla kakan en riktigt snabb-bakad variant och gillar man knapriga hårda småkakor så har den en given plats i kakburken.


Vi önskar er en riktigt fin och mysig start på veckan.
Kanske ska den inledas med en liten fikastund på hastkakor...

Fika hastiga kramar från oss! / Fiffiga Systrar

11 kommentarer:

Blommiga Rutan sa...

Dom kakorna gjorde alltid min farmor, hon kallade dem för bråttomkakor. Hon hade alltid rosa/röd karamellfärg runt.

Ha en bra vecka
Kram Anncathrine

sveas punkt. sa...

En för mig ny kaka men den måste jag absolut baka, är svag för småkakor! De är ju så lämpliga att kunna äta direkt från frysen när kakmonstret i en blir för stort!
Hoppas ni får en fin dag
//Sandra

Fånga dagen sa...

Hej tjejer, vilken söt blogg jag fann här då. Mysig i allra högsta grad. Vad mysigt med farmors hastkaka, blev påmind om min mormors men hon hade den röd runt kanterna hi hi
Ha det gött tjejer
Kram Lena

Elsa och Helena sa...

Min farmor gjorde också Brysselkex fast med rosa runt om:)

KRAM Helena

Erika sa...

Vi bakade alltid brysselkex fast utan färg och så tryckte i dit ett randigt mönster med en gaffel så att de blev randiga! Det är riktiga hastkakor och så goda sen!

Själv brukade jag baka (av samma deg) snurror, där jag lade en ljus utkavlad degplatta underst och en degplatta färgad och smaksatt med kakao ovanpå. Sedan rullade jag ihop dem till en rulle, lät vila kallt och skar i skivor. Jättefina snurror! Numera har jag mindre tid men kanske nån dag... Kram!

Photo by Maria sa...

Visst är det Brysselkex och dessa baka man 91 åriga mormor (+ mycket annat) ofta fast då med rosafärgad pärlsocker.. Försvinnande goda..

Ha en fin fortsatt dag..

Kram Mia

Suz sa...

Brysselkex kallade min mormor dem och hon hade röd karamellfärg. Nostalgi:)
Kram Suz

Tanja sa...

Hej på er systrar! Jag har en sak åt er i min blogg... Kram

Toregårds lilla Lotta sa...

Min farmor gjorde också dessa godingar.
Själv har jag hottat till dem med en liten klick sylt i mitten. Mumsigt!!!

Rapport till Vänfors sa...

Såna gröningar gjorde alltid mamma när jag var liten, mums.
Mysiga små rosor ni virkat i förra inlägget.
Kram Annika

Fiffiga Systrar sa...

Vad kul att så många av er har en egen relation till denna goding! Rött socker runt är vanligast men visst är det lite läckert med grönt! Kram på er! / emelie och elin