onsdag 31 augusti 2011

Dopgåvan blev... en namn-vimpel!

Jaha käraste ni... Här har ni då resultatet av mitt tygpyssel
Dopgåvan jag pratade om är ett färgglatt vimpelspel dekorerat med den lilla godingens namn, STINA.

Jag tycker att ett vimplar i ett barnrum är mycket mysigt! Det ger en ombonad och härlig känsla. Att även visa barnets namn i rummet tycker jag är fint. En namnvimpel är ju då en superkombination! Tycker jag! :-)

 Måste faktiskt erkänna att det inte var helt lätt att kombinera tygerna på rätt sätt. Jag tog hjälp av syrran och vi plockade runt tygerna hur många gånger som helst. Tog bort och lade tillbaka... Ska de blå tonerna vara med eller inte...? Vilket tyg ska vara i mitten...? Inte samma mönster direkt efter varandra...! 

Efter lite pysslande fick vi ihop en mix som ger ett härligt glatt intryck utan att för den skull vara rörig för ögat. Vimpelspelet utgår från en färg i mitten och sedan löper samma kombination på varje sida om mitten. Den börjar och slutar alltså med samma färg. Allt för att skapa en helhet.
 
Jag använde mig av samma tyger i bokstäverna som i själva vimplarna för att hålla mönstermixen på en lagom nivå. Eftersom det så lägligt är fem bokstäver i STINA och även fem olika tyger i vimpelspelet kunde varje bokstav få ett eget mönster. Fiffigt va?!

Kombinationen av färger och mönster gör att vimpelspelet passar alla årstider, precis som jag ville ha det. Det ska ju kunna hänga uppe året runt, om mottagaren så önskar. Och som ni vet så älskar jag ju kombinationen av rött och rosa, så självklart finns den med även här. Smidigt tycker jag för då passar den även till jul som ju är den mest röda tiden på året!
Jag är så nöjd med resultatet! Vimpelspelet blev till och med finare än jag hoppades! Att det sedan var superskoj att pyssla med gör ju inte saken sämre!

Hoppas nu att lilla fina Stina kommer få användning av sin namnvimpel i sitt nya rum!

Flaggande Vimpelkramar denna onsdag! / Elin   Fiffiga Systrar

16 kommentarer:

LOTTAS HOME sa...

Halloj!
Sååå fint det blev, vilken mysig dopgåva.
Nu blev jag så inspirerad och sugen på att sy. Måste kolla hur jag har det med tyger.
Tack för tipset!
Kram Lotta

Louise Backskär sa...

Mycket snyggt! Stina är säkerligen nöjd med resultatet. Ni är fiffiga ni!!

Kramis

LyckligaPraliner sa...

Den blev jättesöt och fin förstås :) Bra val av tyger och färger. Vilken bra idè att göra ett vimpelspel som dopgåva. Den kommer att uppskattas helt säkert! Oj vilken energi ni har som pysslar och bakar så ofta. Skicka lite energi till mig tack! :)
Ha en bra onsdag / Ann-Louise

Sara sa...

Muy bonita la combinación de telas y colores,saludos.

tinajo sa...

Fint - jag tycker om vimplar! :-)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fin! En väldigt bra present. Och även om det blir en del pysslande och fixande är det ju helt klart värt det när det blir så bra tillslut.

Ha det gott!

mamsi sa...

Så jättebra den blev! Kul att se den färdig, vilka fina färger. Kan man få beställa? Jag vet två som gärna vill ha!
Kramis mamsi

Anonym sa...

Så fint det blev, läckert för Stina att ligga och titta på...

Kram Birgitta

Johanna Stålros sa...

En perfekt dopgåva!!!! så fin. Kram Johanna

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken jättegullig vimpel! Perfekt doppresent. Jag gillar verkligen vimplar.

annashusidingtuna sa...

Hej!
Vilken mysig blogg ni har, vilken tur att ni tittade in till lilla mig så jag hittade till er!
Kram Anna

Stina sa...

Jamen det är ju klart att man heter Stina.:-)
Kram Stina

dagdrömmar i vitt sa...

God kväll på er båda <3
Så fin vimpeln blev. Skulle gärna ha en själv. Nu när jag vet hur ni gjort kanske jag kan ge mig på det, hihi
Sov gott <3 nettan

Malin på pastill.nu sa...

Åh, de blev verkligen helt underbara!! Du ska vara toknöjd! Visst är det svårt att kombinera ihop tyger ibland, iaf om man har ett begränsat lager :-)

Fiffiga Systrar sa...

Ja men VISST kan man beställa! I princip allt som vi gör här på bloggen går att beställa. Skicka bara ett mail med önskemål! fiffigasystrar@hotmail.se

Ska jag vara riktigt ärlig så är jag faktiskt "toknöjd" som fröken pyssel så klockrent uttryckte det! Det var svårt att ta bra bilder på vimpeln, den är finare i verkligheten.

TACK sötaste ni för allt beröm och fina kommentarer. Jag blir glad ända längst in i hjärtat!
TACK!

Kram Elin

Anonym sa...

Hej på er. Tack för en fin blogg med alla mysiga tips. Vimpeln kommer att passa perfekt i Stinas blivande rum. En mysigt kombination tillsammans med tavlan som Emelie gjort och som vi fick i samband med Stinas födelse. Diggar er smak skarpt. Hälsningar Sofia.