fredag 26 augusti 2011

Fredagsmys!


Idag är det fredag! Bästa dagen i veckan om du frågar oss..
Hela helgen framför sig och så är det ju det där med fredagsmys..

När vi var små var fredagen näst intill helig hos oss. Varje fredag följde vi med vår pappa till simhallen och efter det var det "disneydax" och fredagsmys. Veckans höjdpunkt var det att trött efter badet smyga upp i soffan i pyjamasen
och titta på tecknat. Det serverades alltid något smarrigt på fredagskvällen och det serverades framför tv:n vilket bara inträffade på helgerna, så då var det extra mysigt tyckte vi.



Vår pappa är en kokosbollsälskare och efter maten på fredagskvällarna for han väldigt ofta ut i köket och gjorde kokosbollar, ibland serverades bara smeten eftersom han inte alltid orkade rulla de små liven.. :) och väldigt ofta fick de vara utan kokos.. Så när någon säger fredagsmys tänker vi inte helt oväntat på kokosbollar och på vår pappa i förkläde i köket..



Eftersom fredagskvällarna var så heliga när vi var små har de fortsatt vara det även nu när vi är vuxna. Vi försöker alltid slänga ihop något extra gott till fredagsmys. Så ikväll serveras det kokosbollar alà Pappa här hemma. Vi vill lova att vår far gör de bästa kokosbollarna i sverige.

Här har ni receptet:

200 g smör
2 dl socker
6 dl havregryn
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe

Sedan vet ni ju hur man gör... :) Eller hur?!

Så se till och mys ordentligt nu kära vänner, idag är det fredag och en fedag ska firas ordentligt!

En hyllning till vår bästa pappa idag!! Tack för att du förgyllde våra fredagskvällar med  kokosbollssmet!! ;)
Vi älskar dig!
Puss!

Stora fredagsmys kramar till er alla!! / Fiffiga Systrar


20 kommentarer:

Marthina, Holmbytorp sa...

Så mysigt, vilket härligt barndomsminne! Kommer ihåg när jag var liten, då var vi också två systrar (nu är vi tre) och vi hade alltid söndagsmys! Ikväll blir det fredagsmys med pojkarna. Ha en skön helg!

tinajo sa...

Ser riktigt gott ut - en riktig klassiker! :-)

LOTTAS HOME sa...

Mumsigt fredagsmys och härligt minne.
Önskar er en riktigt härlig helg!
Kram Lotta

Rigmor sa...

Vilka underbara minnen!! Fredagsmys när barnen var små innebar glass...
Kram

Johanna Stålros sa...

så sugen jag blev nu då.....hmm jag som inte orkar resa mig ur soffan. suck...hoppas du mår bättre. Kram Johanna

Charlie sa ... sa...

Vilken superhärlig blogg ni har!! Tack tack tack för att ni hälsade på så jag fick möjlighet att lära känna er närmare.

Önskar en härlig helg - jag börjar min med att titta vidare här på alla fina bilder!

Lotta

HEMLÄNGTAN sa...

Underbart med så fina barnminnen. Visa detaljer betyder så mycket för barn och sitter i ända till vuxen ålder. Ett bra bevis på att allt vi gör för våra egna barn betyder så otroligt mycket i deras värld.
Och vem säger inte nej till kokosbollar, mmmm så gott!!!

Ha en finfin helg kära ni!
Jenny

anna of sweden sa...

Hittade just hit från Lottas blogg - och oj, vilken snygg blogg ni har.
Jag kommer tillbaka!

marita blücher sa...

Hej på er !
Tusen tack för er rara hälsning hos mig. Vilken mysig och inspirerande blogg ni har och vilka härliga barndomsminnen. Jag är själv småtokig i chokladbollar, och brukar tillsammans med dottern lite då och å "trilla bollar" för vårt lilla helgmys.
Ha det så bra och varma kramar/Marita

Lövkojan sa...

Vad mysigt det lät med era fredagskvällar :)!
Ja sånt gott fika tackar man ju inte nej till!
Undrar bara vad det röda är som ngr är rullade i :)?

Ha en fortsatt fin helg, kram Marie-Louise

Skogslyckan sa...

Vilka mysiga minnen av ert barndomshem och er pappa. Här hos oss har alltid fredagarna varit heliga och en riktig mysdag. Men även ikväll skall här mysas. Ha en fortsatt fin helg!
Kram Pia

Vardag och flärd sa...

Jag saknar den tiden väldigt mycket när barnen var små och vi hade fredagsmys och det var enda gången vi åt vid tv:n - förutom lördagarna då vi hade lördagsmys. Åh, så mysigt det var!
Kram Eva

Tina sa...

De där små kladdiga läckerheterna brukar jag också göra ibland. Särskilt när lille R hälsar på..
Fina minnen ni bär med er, man kan aldrig bli för stor för kokosbollar, eller hur?!

kram!

Hildas hem - Sofia sa...

Oh jisses vad gott det ser ut! Jag blir alldeles sockertockig och vill genast ha något gott :)

Jag önskar er en finfin söndag!
Kram Sofia

Nilla Q sa...

Visst är det härligt med känslan att det är fredag och helgen väntar! Vårt fredagsmys blev dock lite konstigt, då barnen försvann till kompisar och vi plötsligt bara var tre kvar... Funderar på att införa obligatoriskt fredagsmys med familjen!:D

Kram Pernilla

Systrarna Hjertén sa...

Jo, kokosbollssmet har man jag tryckt i sig en och annan gång...! ;D

Vad är det för fint rött strössel ni använder?

Mvh
Frida

Kamilla sa...

Så goda de ser ut. De med rött strössel är extra fina. Kramis till Er

Kanel & Cayenne sa...

Vilken underbar pappa! Och visst är det väl bara såå gott med hemmagjorda kokosbollar, här hemma hoppar vi nästan alltid över kokosen eftersom ingen egentligen är så förtjust i den! :)

Hoppas resten av helgen blev bra den med!
Kram Jennica

Anonym sa...

Jag träffade er pappa på Ica i Södertorn en gång när jag skulle göra "hälsosamma" chokladbollar och han blev helt chockad och tyckte jag var helt galen. Sen rabblade han receptet på vanliga som han kunde i huvudet och tyckte jag skulle göra dem i stället vilket jag faktiskt gjorde!
kram
Kusin Erika

Fiffiga Systrar sa...

ha ha ha Erika det kan jag verkligen tänka mig att han blev! En chokladboll kan inte vara hälsosam enligt honom! Vad kul att du oxå har ett minne av vår far och kokosbollar!!! :) hoppas allt är bra! kramisar från oss!