onsdag 3 augusti 2011

Nytt i vardagsrummet


Mitt vardagsrum har fått nytt liv igen. Retrokänslan är borta och istället har en romantiskt skir känsla flyttat in i rummet. Jag gillar när den lite maskulina soffan möter det rosa feminina. På det sättet blir det inte för "puttenuttigt" om ni förstår vad jag menar.. Det är nämligen något som jag har väldigt svårt för.
Till den här stilen tycker jag om att jobba med naturmaterial som detaljer. En sten från Fårö får agera ljuslykta. Ljusstakarna är ett fint loppisfynd från Dalarna och jag tycker de bryter fint mot den vackra kalkstenen.


Det börjar ju så sakteliga mörkna tidigare och tidigare nu på kvällarna. Augusti är här. Jag är ljustokig och älskar att lysa upp skymningen med levande ljus.
Här ser ni ett av mina favorit loppisfynd som får byta innehåll efter säsong. Just nu samlar jag semesterminnen i form av snäckor och stenar i den.
Visst är den fin?!


Fint mot det rosa skira är även att banda in fårskinn. Ett mycket trevligt material året om tycker jag.


De omklädda fåtöljerna är jag fortfarande galet förälskad i. Likaså bordet som liksom fåtöljerna kommer från sambons farmors hem. Det är fint att ha möbler från släktingar som inte längre finns med oss tycker jag. På så sätt minns vi dem när vi sitter i vår fåtölj eller tänder ett ljus på det lilla bordet.
Det ger hemmet en själ som inte går att få med nya möbler tycker jag.



Att plocka in strandfynd från semestern är ett härligt sätt att få ett rum fint och personligt. Vi är lite svaga för just gamla strandade brädor och stockar i det här hemmet.. Särskilt min sambo som har en hel liten samling i garderoben med pinnar och dylikt som ska bli något användbart.. så småningom.. ;) I väntan på det får de ligga framme precis som de är.

Ja kära läsare, nu har ni fått en glimt in i mitt vardagsrum igen.
Vill ni se hur det såg ut i retrostil klickar ni här.

Vilken stil tycker du är finast?

Kram från lilla mig idag!! / Emelie  Fiffiga Systrar

11 kommentarer:

Mjuka sa...

Det ser riktigt mysigt ut hos dig, härligt med det rosa, skira. Kuddarna är så fina tycker jag.
Må så gott i värmen!
Kram Malin

LyckligaPraliner ♥ sa...

Men åh så SNYGGT!! :) Helt i min smak. Det är en bra balans mellan ljust och mörkt, mjukt och hårt. Jag gillar ljusa hem men inte bara vitt el för mycket vitt. Grå soffor och fåtöljer är enkelt och stilrent tycker jag, och går mycket bra att variera. Den grå färgen du har ser snygg ut. Jag gillar retro mycket och tycker att det var fint som det såg ut tidigare också men helt klart var detta i min smak. Snyggt, hemtrevligt och enkelt. Och inte att förglömma de små detaljerna också. Toppen :)
Ann-Louise

Johanna Stålros sa...

Så mycket fint! särskilt den maskulina soffan mot det rosa feminina....Plocka in delar av natruren är det bästa. Kram J

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Så snyggt, du har lyckats!!
Giollar kontrasten av det maskulina/feminima.

Med små medel kan man göra stor förändring, så är det bara! :)

Ha en fin kväll!
Kram

kjersti sa...

Hei Emelie:)

Tuuusen takk for gratulasjonen♥♥♥

KLEM Kjersti

Anonym sa...

Så mysigt du har, en lagom blandning av maskulint och feminint...
Kram Birgitta

dagdrömmar i vitt sa...

Hej vad fint :) Visst är det kul att förändra. det lilla gör så mycket;)
Ha det så gott<3
Kramkram /Nettan

LOTTAS HOME sa...

Halloj!
Så mycket fint i ert v-rum.
Vi har också huset fullt med strandfynd och drivved, charmigt och personligt.
Ha det bra!
Kram Lotta

Lotta sa...

Så mysigt ni verkar ha det tillsammans, fortsätt så! Kram Lotta

Malin på pastill.nu sa...

Underbara fåtöljer och älskar bordet! Jag tycker nog stilen ni har nu passar bättre med möblerna. Verkligen jättejättefint!!

Maria sa...

Hej! Tack för besök hos mig! Tänk så stor skillnad det blir med tyger i olika mönster. Förändrar ju helt ett rum.