måndag 29 augusti 2011

Färgsprakande tygpyssel

Jag är så lycklig! Så lycklig och glad över mina fina tyger som jag hittade i den lokala tygaffären. Trots att utbudet av affärer i den här stan inte är det största så har vi ändå våra guldgruvor. Vi har en fin tygaffär, "Husqvarna Symaskiner", där man kan hitta fina tyger, tyll, filt, tråd, band (fina band är något som alltid får följa med mig med hem från tygaffären)... Ja, precis allt man behöver för många fina syprojekt... Tygprojekt om jag ska vara tydlig för man behöver ju faktiskt inte sy bara för att det handlar om tyg!

Mitt besök i tygaffären var den här gången mycket målmedvetet. Tanken jag hade var att skapa en dopgåva till mannens systerdotter och jag hade en klar bild över vad jag skulle göra och ungefär hur den skulle se ut. Att vara säker på vad man vill kan väl vara både bra och dåligt för det är lätt att bli kräsen och snöa in sig... Det är inte helt enkelt att hitta de tyger och mönster man har tänkt ut i huvudet! Men! Efter lite botaniserande hittade jag ändå precis det jag ville ha. Jag fick ihop en färgskala och en mönstermix som jag är väldigt nöjd med. Rutigt, randigt, blommor, prickar och hjärtan... Rött, rosa, gult, grönt, blått... Mums!

När det handlar om en dopgåva, som detta projekt innebar, tycker jag det är roligt att ha med namnet på gåvan. Det blir sådär härligt personligt och unikt! Det känns så roligt att ge bort något som är skapat just för den personen. Lite extra speciellt faktiskt!

Åh! Vet ni! Jag är så nöjd! Det här blir så bra! Det är så roligt! Mixa och pressa och klippa och kombinera... Tyget räcker... och blir över...! Det betyder ju att jag kan göra fler! Lycka!
 

Vet ni något mer som gör mig glad idag? Ni! Det är roligt att vara tillbaka hos er! Ni har inte sett mycket av oss den här helgen... Den ena halvan av oss har legat sjuk, min stackars lillasyster, och jag själv har varit bortrest hela helgen. Och... tiden inför helgen räckte inte riktigt till... Men! Nu är vi här hos er igen och det känns superbra! Vi blir så glada av att se spåren av er och läsa era mysiga hälsningar!

Nehe, om jag ska få något gjort idag är det väl bäst att sätta fart!
Resultatet av mitt tygprojekt kommer jag att visa för er under veckan. Så håll ut! Det kommer mera!

Ha en skön start på denna nya fräscha vecka!


Mönstermixade kramar i mängd och parti! / Elin   Fiffiga Systrar

21 kommentarer:

Unknown sa...

Lev Vackert Butiken (www.levvackert.blogspot.com) kommer varje adventshelg i dec anordna stor julmarknad, nu söker vi hantverkare som vill sälja sina alster, boka en helg, några dagar maila vitromantik@gmail.com Det kommer bli en magisk jul hos oss! Missa ej! Det finns en stor camping och ett stort vandrar hem 100 meter från huset så bra övernattningsmöjligheter finns!! KRAM Petra Eriksson o Ingela Broling

Tina sa...

Jag har också blivit sugen på nya tyger, det gäller ju att få till lite höstkänsla nu..
Som tur är har Stoff o Stil öppnat i min stad så dit ska jag snart!
Blir spännande att följa ditt projekt..

Ha en bra dag!

Vardag och flärd sa...

Det är så härligt att jobba med tyger. Ska bli roligt att se när det är klart.
Kram Eva

Maria sa...

Mycket härliga tygkombinationer! Vad ska det bli? Nyfiken!

A Cup Of Emilia sa...

Vilken mysig blogg jag hittade :) Gud vilka fina tyger du har köpt. Dopgåvan kommer att bli jättefin! Kramar från Emilia

Anna Vattenkanna sa...

Oh, en underbar och personlig present är den allra finaste...så härliga tyger du jobbar med. Fina färger och mönster att bli sprittande glad av. Lyckliga lilla unge som får den.

Ha en bra vecka!

Kram Anna Vattenkanna

Husprojekt Drömhus sa...

ååh vad fina!!! mysigt med inomhuspyssel nu när höste kommer :)
jag vill också ha en egen symaskin & sy, har jag sagt länge nu..men jag hinner inte riktigt än..

Ha det gott,

Kramar
Tiina

Sara sa...

Preciosas telas y qué colores más bonitos ideales para cualquier cosa,saludos.

LOTTAS HOME sa...

Halloj!
Härligt att ni är tillbaka.
Vilka underbara tyger. Ska bli spännande att se vad du skapat för fint, ler.
Ha en fortsatt bra dag!
Kram ♥

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilka fina tyger. Jag kan inte sy, men ni har en sådan härlig inspiration så jag kanske ska pröva ändå... Vem vet när höstrusket smyger sig på, då kan det vara riktigt mysig att sitta inne och kura framför symaskinen...:)).
Maria

Fröken Kråknäs på vift sa...

Tyger är något av det bästa som finns. Jag kan bara ställa mig och titta på tygerna i min hylla. Rätt vad det är så kommer det en idé vad tyget är ämnat för.

Ska bli kul att få se hur projektet slutade!

Kramar Katarina

Charlie sa ... sa...

Jättefint! Följer också med spänning projektet.

En läcker tjej som gör så himla fina tyger är Jennifer som har Sisboom.com

Anonym sa...

Tack för din gulliga kommentar hos mig! Tänker tiden går ännu fortare när de är utanför magen!

Ska bli kul att se vad du hittar på med alla fina tyger! Det är kul att pyssla!

Kram Maria
http://trivsammaforandringar.blogspot.com

Anonym sa...

Skall bli spännande att se vad det blir...

Kram Birgitta

Lilla Majken sa...

Vilken fin blogg! Fantastiskt med alla härliga färger. Ja, jag tycker det är så kul att måla om möbler, mycket har blivit vitt men nu börjar jag bli lite modigare och vill ha mer färg. Ha en trevlig kväll

Kram Therese

Signe sa...

Åh, her var det mye fargerikt og fint tøy! Fikk litt lyst til å sy, men akkurat nå er symaskinen byttet ut med malepensel :)

Ha en finfin mandagskveld!
Signe

detvitapepparkakshuset sa...

hejsan!

åh vilka härliga färger:))) jag ser med nöje fram mot vad det ska bli

kram ellinor

Smultron på ett strå sa...

Helt underbara tyger! Ska det kanske bli ett lapptäcke? Vi ska snart också på dop, nu blev jag genast sugen på att skapa en personlig dopgåva jag också... Så roligt att pyssla och fixa!//kram maria

Angelica Little Corner of Crafts sa...

*håller ut*
Ja det är ju lustigt hur man kan bli glad av olika saker! Men jag håller med!
De rycker lite i pysselfingrarna när man ser de fina färgerna och mönstren!!
Kram!

Johanna Stålros sa...

Vilka fantastiska tyger!!!! fint blir det med all säkerhet ialla fall när du är i farten;) Kram

Sofia Hellström fd Lönnberg sa...

Mmm nyfiken nyfiken men snart får vi se?:) Blir också inspirerad av er fina blogg. Efter virk-inlägget har jag nu också börjat virka en pläd, satsar dock på en mindre variant i bebisstorlek med mormors-rutor, på det sättet så kanske jag faktiskt blir färdig också. Perfekt höst och sensommar-pyssel med tyg och garn! Kram