fredag 12 augusti 2011

Surdegslimpa

 Jag är stolt så jag nästan spricker! Jag har bakat mitt första surdegsbröd!
Det är ju inget jätte-märkvärdigt egentligen men för mig är det en supergrej! Jag har aldrig provat det förut men har länge velat...


 Min svärmor hade nyss lärt sig ett recept av sin dotter och det sa hon var så smidigt och lätt att baka så när min svärmor erbjöd sig att sätta en sådan surdeg åt åt mig tackade jag naturligtvis JA! Några dagar senare fick jag en fin glasburk med bubblande rågsurdeg. Redo att baka

Häftigt att mjöl och vatten kan jäsa så bra... Det är bara att mata på den några gånger i veckan så kan man fortsätta att baka på den. Smidigt att ha en bas. Smidigt eftersom brödet verkligen var lättbakat! Degen gör man i ordning på kvällen och sedan jäser den i kylskåpet över natten. Ingen knådning behövs utan degen stjälps upp på mjölat bakbord och delas på längden. Sedan direkt in i ugnen ungefär 40 min. Toppen!

Brödet blev sådär härligt knaprig på ytan och saftigt och mjukt inuti. Två långa limpor blev det med en härlig smak av muscovadosocker, honung och salt. Hela familjen älskade brödet så det blev succé!

Jag är så nöjd! Brödet smakar så gott så man behöver egentligen ingen annat än bregott... men en skiva ost på är ju inte helt fel det heller. Ett gott och enkelt bröd som passar både till frukost, till mat och till ostbrickan. Eller varför inte till morgondagens kräftskiva...?

Tack Anneli och Agneta för receptet!
Jag kommer helt klart att fortsätta baka denna goda surdegslimpa.

Nu kära vänner önskar jag er alla en riktigt mysig fredag! Ikväll ska det fiskas kräftor, vad ska ni göra ikväll?

 Nybakade kramar från mig! / Elin   Fiffiga Systrar

4 kommentarer:

Systrarna Borg sa...

Det låter alldeles fantastiskt smarrigt att baka sitt egna surdegsbröd. *mums*
Tack för en trevlig titt här hos er!
Kram Malin

Marie sa...

Herman - var det inte en typ av surdeg? Fast det var mer en kaka?!

Ikväll ska jag och några vänner spela in en låt och överraska några vänner som gifter sig nu i aug. Nervöst och spännande! =)

Kram från Skåne

Anonym sa...

Bakade surdegs limpor förr, var tar tiden vägen... jag hinner inte.
Kram Birgitta

mrsmerriwhite sa...

hello,
thanks so much for your lovely comment ...!!
you have such a beautiful and wonderful blog home, it´s so nice here !!
vintage greetings
mina