tisdag 9 augusti 2011

Kuddar av kökshanddukar


Att ropa in gamla kökshanddukar på auktion och loppis är något som vi är lite små tokiga i. De är så fina och något kan vi alltid använda de till har vi tänkt.
Men på något sätt har de bara blivit liggandes i en prydlig hög hemma hos oss..
Så när vi kom hem till vår mamma och möttes av de här fiffiga kuddarna i hallen så föll allt på plats..
Självklart är det sådana man ska göra av handdukarna.


Visst blev de fina?!


Kuddarna är busenkla att sy. Det som behövs är: fina kökshanddukar med vit botten, röd filt till baksida, rött yllegarn att brodera med och band att knyta i ihop kudden med.
Har ni ingen symaskin så fungerar det utmärkt att sy de här kuddarna för hand. Filten och handduken sys ihop och så fäster man banden på sidorna och knyter samman.

Mamma har valt attt brodera in budskap som Lycka och Glädje i skrivstil på kuddarna. Lättast är så klart att brodera innan du sytt ihop filten och handduken.
Fiffigt va?!


Hoppas vi kunnat ge er lite inspiration så här på tisdagen!
Leta fram era gamla kökshanddukar nu och börja tråckla!! :)

Stora broderingskramar från oss idag! / Fiffiga Systrar

Mer användbart för kökshanddukar finner du här!

19 kommentarer:

Susanne sa...

Hej
Vilket bra tips....ska jag testa ;))
kram susanne

Johanna Stålros sa...

Superduperfina. Så fiffiga ni är! Kram Johanna

Kamilla sa...

Verkligen jättevackra. Bra tips! Kram på er

Elle sa...

Ni är verkligen fiffiga. Bloggnamnet passar perfekt!
Jag anar att om jag skulle göra kuddar av handdukarna, skulle barnen börja torka av sig händerna på alla kuddar...*ler*

Den här bloggen tycker jag om, ni hamnar genast på min lista!
Skulle solen titta fram, skickar jag över ett par strålar till er. Promise!
Kram Elle

Lena Nordin sa...

Härligt! Jag älskar återbruk med kökshanddukar. De är så vackra att man verkligen ska ta vara på dem. Fint med uppmuntrande ord på köpet!

Anonym sa...

Underbara kuddar... en toppen ide tycker jag.
Kram Birgitta

Helena sa...

Bra idé vi är nog många som har oanvända handdukar o annat som bara ligger...
KRAM från mig!

Mamma C sa...

Tack för att ni kikade in hos mig så jag hittade hit. Vilken blogg ni har, den är superfin.
Mamma C

Äventyret framtiden sa...

Så glad jag blev när ni tittade in på min blogg för jag trodde att ni inte bloggade så ivrigt längre. Döm om min förvåning när jag tittade in här och såg att det gör ni ju visst. På något sätt så har jag "macklat" bort er från min blogglista, men nu är ni där igen:D.
Jättebra idé med kökshanddukarna. Fina julklappstips också.
kram

Mjuka sa...

Verklig supersöta kuddar!
Kram Malin

Kia sa...

Hej och tack för titten! Kul att hitta nya bloggare.
Jo, ett pysselrum vore bra och jag hade ett på G iform av en frigga på tomten men nu ska den bli ved eldad bastu. Inte helt fel det heller! Då siktar jag in mig på en större frigga istället eftersom man får ha en på 15 kvadrat nu. : ) Men det får vänta, har i alla fall en verkstad att snickra och betonga i.

De bruna krukorna gjorde sig verkligen i vitt.

Ha en toppen vecka!
/ Kia

Lövkojan sa...

Vilka fina kuddar! Så snyggt att ha i en kökssoffa!
Hmm, bilderna från det där pysselrummet får mig att fundera om jag inte ska göra om lite i mitt, jag är ju lycklig ägare till ett pysselrum i garagestorlek men inte så fint som hennes. Får bli ett nytt projekt :)

Härlig blogg ni har, hit återkommer jag gärna!

Ha det fint, kram Marie-Louise

mina finaste. sa...

Fiffigt indeed :D
Jag har sett så många bloggisar som skriver om loppis men jag har aldrig varit på någon. Det blir det kanske ändring på till helgen....

Kram,kram

Postadress Torslanda sa...

Väldigt fina kuddar - dessutom perfekt med återvinning, vilket jag gillar mycket. Ha en bra kväll!

dagdrömmar i vitt sa...

Hej och GRATTIS,,, Emelie<3
Ni fick egna lotter båda två förstås men det var Emelies som jag drog!!
Känns lite taskigt, hade velat haft två kupor;)
Så fina kuddar ni gjort, Ilike:)
Maila mig adress ( aarm.borg@telia.com. )
Jag ska försöka få iväg paketet i morgon bitti innan jag far till solen ;)
Sov gott båda två<3
Kramkram / Nettan

Vintage House sa...

Hej
Kul att ni tittade in hos mig och härligt vackra kuddar..
Tyvärr var det ett tag sedan jag tog fram symaskinen, pysslade jättemycket innan barnen kom men nu blir det inte alls oft..
kram kram
sandra

bokhyllan sa...

Hej hej!
Snygga kuddar!!!

Malin på pastill.nu sa...

Men så fint! Alldeles galet fint faktiskt. Jag vill också kunna brodera så fint, kan jag få låna er mamma? ;-)

Fiffiga Systrar sa...

Tack för alla era fiina kommentarer! kramis