fredag 19 augusti 2011

Vardagsrum med nytt, nött och starkt rosa


Vi har fått ett nytt vardagsrum! Ja... så känns det i alla fall. Tänk vad lite textilier kan göra, att byta kuddar och plädar kan få ett rum att kännas helt nytt. Nya fräscha blommor och andra smådetaljer till det så är lyckan gjord.


Denna gång känns det dock lite extra som att det är ett nytt rum...

Vi har slängt ut det gamla soffbordet och ställt in ett av mina senaste auktionsfynd. Ett 20-kronors-bord. 20 kronor!! Kan ni fatta så billigt?!  Bordet var helt trärent men har nu fått sig en dust med sprayburken och då även ett nytt liv som soffbord
Vi gillar den enkla stilen på bordet och även bordshöjden. De flesta soffbord är alldeles för låga... tycker vi. De låga soffborden är snygga de med, men inte särskilt bekväma när man får sitta med kaffekoppen mellan knäskålarna. ;-) Nej, vi gillar bord med lite högre höjd!

På bordet står ett annat auktionsfynd som också fått nytt liv. Den är verkligen ett fynd för den fick jag på köpet när jag ropade in ett stort ek-skåp. Bakom en av luckorna dolde sig denna skatt!
Det är den vita brickan jag pratar om. Brickan var tidigare mässingsfärgad och vi har inget här hemma som passar till det. Dock tyckte jag att mönstret var helt underbart så den ställdes in på hyllan för att "mogna" lite.
 Den fick inte mogna så länge... en månad ungefär. När jag ändå var i farten med sprayburken fick även brickan lite vit färg och se så fin den blev! Jag är helnöjd! Mönstret kom fram så fint och brickan blev superläcker tycker jag. Passar perfekt på det "nya" bordet. Med en knallig blomma, några glittrande ljuslyktor från Sia och ett egenknåpat hjärta blev det ett härligt stilleben.

Och visst är det härligt med den knalligt rosa färgen!?! Plädarna från Hemtex och kuddarna har samma rosa färg som min nya cyklamen som står i fönstret. Underbar sensommar-/höstfärg! Nu blandas den med ljust rosa och vitt... Lite senare blir det troligtvis med lila, grått och petrol...kanske även något orange. Vi får se!
Ett nytt vardagsrum alltså!
Men hörrni kära vänner... Det är ett fel på bilden... Det saknas en matta! Eller hur?
Jag tycker det är jättesvårt med mattor. Har en vit ryamatta som snart finns i huset... jag funderade ett tag på en rund... men jag vet inte riktigt...

Vad hade ni valt? Har ni några bra tips på en matta till mitt vardagsrum?

Nu blir det en kopp te under den nya pläden för regnet bara vräker ner!

Knallrosa fredagskramar till er alla! /Elin   Fiffiga Systrar

19 kommentarer:

Louise Backskär sa...

Läckert!! =)

Kram

Rebeccas DIY sa...

Åh, vad kul att se ett hem med lite starka färger, inte bara vit, vitt, vitt! Gillar!

Hildas hem - Sofia sa...

Så himla läckert med de starka färgerna! Och dessutom så älskar jag rosa så det här gillade jag :)

Jag röstar på en vit ryamatta i rund form för att bryta av lite mot soffans, kuddarnas och krukornas fyrkantiga former.

Jag önskar er en härlig fredag!
Kram Sofia

Tina sa...

Röstar för en rund som bryter hörnsoffans kantighet..
Snyggt med rosa, piggar upp lite. Jag gillar ju den färgen nu..

kram o trevlig helg!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Himlen öppnade sig precis här också. En riktigt skur kommer det.
Det har som du sa sin charm med höst och mörker också.
Te och tända ljus är ju inte så tokigt :)

Hoppas ni får en fin helg ni med! Kramar Maria

Kamilla sa...

Så fräscht och mysigt det blev. Jag hade lagt dit en liten trasmatta med blandade färger som passar det cerisa. Och med färger som du kan ha till dina kommande höstfärger. Det skulle bli fint till bordet som är i lite gammal stil och kontrastera till den moderna soffan.

Kram på dig

Johanna Stålros sa...

Så fint, ja rund var det första jag tänkte....Bordet är superfint! Kram Johanna

Maria sa...

Vad roligt med FÄRG....och kul att hitta er Fiffiga blogg. Önskar er en skön helg. Kramar från Maria

LyckligaPraliner ♥ sa...

Ett helt underbart rum säger jag och vad fin brickan blev som vit! Jag tycker också bättre om högre bord vid soffan. Jag kan inte alls med de där låga borden där man måste vika sig dubbelt för att nå ner till bordet där allt gott finns :) Vilket bra pris. Bara 20 kronor, ett riktigt fynd! Dessutom är det en mycket snygg enkel stil på det. Vi har en rund matta, 130 cm och det blev mycket bra med det. Vi har bara haft kantiga tidigare och sedan har vi varit utan väldigt länge. Till sist fick den runda flytta in och den mjukar upp och ger fin kontrast till det övriga. Trevlig helg! :)

Black Iris sa...

Knallfint blev det verkligen med den knalliga färgen..

Kram Maidi

Britt sa...

Hei, hei! Takk for at dere la igjen hilsen på bloggen min :) Hos meg regner det ikke, vi har hatt sol i flere uker og koser oss veldig!
Fint bord dere har funnet, jeg elsker Sverige med alle sine loppis, mye bedre utvalg enn her i Tromsø.

Klem fra Britt

Anonym sa...

Snyggt med färg, det gör att allt blir som nytt...
Kram Birgitta

dagdrömmar i vitt sa...

Hallå på er båda ;)
Vad fint, riktigt glatt, jag spritter i hela kroppen ;)
Ja, en matta behövs, rund och grå hade varit snyggt. vit också.
Ha en skön kväll <3
kramkram <3 nettan

LyckligaPraliner ♥ sa...

Men! det ligger ju en vacker katt i soffan på den första bilden! det såg jag inte första gången jag kikade in här idag :)

Pysselpralinen sa...

Hej Fiffiga systrar! Tänk, jag hade jag ingen aning om att den här supermysiga bloggen fanns! Vilken underbar tur att ni hittade till mig. Lapptäcket som är ett släktträd är ju fantastiskt! Och budskapshjärtana - helfina! Nu ska jag plocka fram broderigarnerna, jag blev jättesugen!:-)

Sabelhagens Olivlund sa...

Ibland är det skönt med färgfrossa! Så fint ni fått det.
Maria

Malin på pastill.nu sa...

Åh vad fint! Just ett sånt bort letar jag efter, på ett ungefär. Vill ha ett mindre i vårt vardagsrum, det vi har nu används ej och tar bara upp plats.

Haha, vad var det som var så utmattande med att läsa om min dag :-D Tycker den var ganska lugn jag, hihi ;-)

Fiffiga Systrar sa...

TACK alla ni fina för era positiva kommentarer! Vad roligt att ni tyckte det blev fint! Det gör mig sååå glad!

Vi är riktigt nöjda med bordet och det rosa ger verkligen energi. Lite extra skönt när vädret är så grått som det är här idag.

TACK för hjälpen med mattan! Det verkar som att ni håller med mig om min första känsla... En rund matta. Det är nog det jag skulle vilja ha... En rund trasmatta faktiskt! Var får man tag i det? Vet ni?

Ann-Louise: Japp serru! Visst var det en katt med på bilden! En riktig goding vid namn Sigge. Han har också syrran Siri och kompisen Findus. Så kan det bli när två hem blir ett! :-)

Kram till er alla och tack för att ni finns!

/Elin

Anonym sa...

Går det att spray måla även 60 tals möbler i trä med lack på ?

nettan.klar@gmail.com